De werksoort geeft aan 'wat' voor activiteit je hebt gedaan.
Werksoorten zijn werkzaamheden die je tegen een bepaald tarief uitvoert, zoals een uurtarief of een klustarief. Een werksoort heeft geen voorraad.
Via werksoorten kun je de projectadministratie 'automatisch' vullen. In de urenregistratie van Profit Projecten gebruik je werksoorten om de aard van de verrichte werkzaamheden duidelijk te maken. Je kunt werksoorten gebruiken in projecten, inkoop- en verkooporders.
Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS-consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
Bij de stamgegevens van de werksoorten leg je extra informatie vast met behulp van vrije velden, die je op vrije tabbladen toevoegt. Als je vrije velden en tabbladen hebt gedefinieerd, kun je nu direct deze gegevens vastleggen.
Voeg een werksoort toe voor werkzaamheden die je tegen een bepaald tarief berekent, zoals een uurtarief of een klustarief. Een werksoort heeft geen voorraad.
Let op:
De kostprijs en de verkoopprijs van uren leg je vast op basis van door jezelf te definiëren grondslagen en zijn tijdsafhankelijk.
Lees hier meer.
Urensoorten koppel je aan een werksoort. Hiermee vult Profit automatisch een urensoort in als je bij het boeken van uren/nacalculatie een werksoort selecteert waarbij een urensoort is gekoppeld.
Met een werksoortgroep kun je je werksoorten indelen in:
Dit kun je vervolgens gebruiken in je rapportage.
Lees hier meer.
Maak de integratiegroepen aan om de werksoorten verdicht te journaliseren naar de boekhouding.
Afhankelijk van de instellingen moet je meer grootboekrekeningen opgeven.
Tarieven zijn zowel bedoeld voor interne calculaties, als voor de bepaling van factuurbedragen.
Via de tarieven zorg je ervoor dat de medewerkers hun uren met het juiste tarief boeken. Richt dit bij voorkeur op een zo hoog mogelijk niveau in (dit scheelt namelijk veel extra werk). Neem ook een beslissing of je voor de kostprijstarieven op eenzelfde manier wilt werken als voor de verkooptarieven.
Je kunt inrichten dat verlof- en verzuimboekingen automatisch worden omgezet in nacalculatieregels. Dit hoeft de medewerker dan niet zelf te boeken.
Daarnaast kun je het verlofrecht bepalen op basis van feitelijk gewerkte (geboekte) uren. Tijd-voor-tijd kun je helemaal via de urenregistratie afhandelen.
(checklist)
Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.
Wat
| Beschrijving
| Advies
|
---|---|---|
1. Integratiegroepen | Voordat je werksoorten aan kunt maken, moet je eerst zorgen dat je de juiste integratiegroepen beschikbaar hebt. | Ons advies is om het aantal werksoorten zo beperkt mogelijk te houden. Hoe meer werksoorten er zijn, hoe meer onduidelijkheid dit oplevert voor de eindgebruikers. |
Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.
Wat
| Type
| Beschrijving
|
Werksoorten | Data | Er worden standaard een aantal werksoorten meegeleverd, gekoppeld aan de integratiegroepen. Daarnaast hebben we ze ook gekoppeld aan werksoortgroepen, zodat deze werksoorten direct worden meegenomen in het dashboard declarabiliteit. |