Werksoort

De werksoort geeft aan 'wat' voor activiteit je hebt gedaan.

Introductie

Werksoorten zijn werkzaamheden die je tegen een bepaald tarief uitvoert, zoals een uurtarief of een klustarief. Een werksoort heeft geen voorraad.

Via werksoorten kun je de projectadministratie 'automatisch' vullen. In de urenregistratie van Profit Projecten gebruik je werksoorten om de aard van de verrichte werkzaamheden duidelijk te maken. Je kunt werksoorten gebruiken in projecten, inkoop- en verkooporders.

Voordelen:

  • 'Automatisch' vullen van de projectadministratie.
  • Eenmalig vastleggen voor gebruik in Projecten, Inkoop en Verkoop.
  • Je verduidelijkt de aard van de verrichte werkzaamheden.

Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS-consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.

  1. Grondslagen
    Bepaal de grondslagen voor de kostprijs en de verkoopprijs van de door te berekenen uren. 

Tip van de consultant


Bij de stamgegevens van de werksoorten leg je extra informatie vast met behulp van vrije velden, die je op vrije tabbladen toevoegt. Als je vrije velden en tabbladen hebt gedefinieerd, kun je nu direct deze gegevens vastleggen.

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

1. Werksoort


 

Voeg een werksoort toe voor werkzaamheden die je tegen een bepaald tarief berekent, zoals een uurtarief of een klustarief. Een werksoort heeft geen voorraad.


Let op:

De kostprijs en de verkoopprijs van uren leg je vast op basis van door jezelf te definiëren grondslagen en zijn tijdsafhankelijk.

Lees hier meer.

2. Urensoort


 

Urensoorten koppel je aan een werksoort. Hiermee vult Profit automatisch een urensoort in als je bij het boeken van uren/nacalculatie een werksoort selecteert waarbij een urensoort is gekoppeld.

3. Werksoortgroep


 

Met een werksoortgroep kun je je werksoorten indelen in:

  • Direct facturabele werksoorten
  • Direct niet facturabele werksoorten
  • Indirecte werksoorten.

Dit kun je vervolgens gebruiken in je rapportage.

Lees hier meer.

4. Integratiegroep


 

Maak de integratiegroepen aan om de werksoorten verdicht te journaliseren naar de boekhouding.

Afhankelijk van de instellingen moet je meer grootboekrekeningen opgeven.

 

5. Tarieven


 

Tarieven zijn zowel bedoeld voor interne calculaties, als voor de bepaling van factuurbedragen.

Via de tarieven zorg je ervoor dat de medewerkers hun uren met het juiste tarief boeken. Richt dit bij voorkeur op een zo hoog mogelijk niveau in (dit scheelt namelijk veel extra werk). Neem ook een beslissing of je voor de kostprijstarieven op eenzelfde manier wilt werken als voor de verkooptarieven.

 

6. Integratie Payroll


 

 Je kunt inrichten dat verlof- en verzuimboekingen automatisch worden omgezet in nacalculatieregels. Dit hoeft de medewerker dan niet zelf te boeken.

Daarnaast kun je het verlofrecht bepalen op basis van feitelijk gewerkte (geboekte) uren. Tijd-voor-tijd kun je helemaal via de urenregistratie afhandelen.

 

7. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Conversie

Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat


 

Beschrijving


 

Advies


 

1. Integratiegroepen

Voordat je werksoorten aan kunt maken, moet je eerst zorgen dat je de juiste integratiegroepen beschikbaar hebt. 

Ons advies is om het aantal werksoorten zo beperkt mogelijk te houden. Hoe meer werksoorten er zijn, hoe meer onduidelijkheid dit oplevert voor de eindgebruikers.

Dit vind je nu al standaard in Profit

We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?

Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke brancheonderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Bijvoorbeeld aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, InSite-inrichting, autorisatie en weergaven.

Wat


 

Type


 

Beschrijving


 

Werksoorten

Data

Er worden standaard een aantal werksoorten meegeleverd, gekoppeld aan de integratiegroepen.

Daarnaast hebben we ze ook gekoppeld aan werksoortgroepen, zodat deze werksoorten direct worden meegenomen in het dashboard declarabiliteit. 
 

 

Beschikbare cursussen

Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?