Bereid je voor op het nieuwe Onboarden

Ontdek alle stappen voor een juiste inrichting

Als het goed is, heeft iedere organisatie met onboarden te maken. Daar begint het voor je nieuwe medewerkers. Niet voor niets is het een cruciaal onderdeel van Profit. Het proces was al geautomatiseerd met een combinatie van workflows, maar AFAS vond dat het beter kon. Daarom is de nieuwe workflow Onboarden in Profit 3 goed nieuws. Tegelijkertijd betekent dit wel dat klanten over moeten naar een nieuwe inrichting. Op Succestival nemen Judith van den Brink en Marije Papenburg van AFAS Content de inrichtingsstappen met je door. Zij helpen op deze manier mee aan een soepele overstap.

Het Onboarden proces is met Profit 3 vergaand gestroomlijnd. Productdevelopment heeft goed gekeken naar alle processen die nodig zijn voor het onboarden en dit volledig ingericht opgeleverd in het product. Klanten hoeven niet langer verschillende workflows te koppelen. De bestaande workflows Medewerker indienst, Sollicitant indienst en Medewerker herindienst zijn nu logisch gebundeld. Wij hebben een ‘gouden pad’ uitgestippeld. Het is duidelijk wat je moet nalopen en inrichten om de juiste vertaalslag naar je eigen organisatie te maken. Precies daar ligt de uitdaging voor veel klanten.

Extra slimmigheden die tijd schelen

Veranderen is nooit fijn en helemaal niet als je het onboardingsproces al hebt ingericht zoals je wilt. Vóór Profit 3 was er best veel ruimte voor vrije inrichting. Omdat standaardisatie ons uitgangspunt is, willen we het aantal vrije velden beperken. Dit doen we bijvoorbeeld door draaiboektaken voor onboarden in het leven te roepen. Documenten en registraties worden hiermee simpel uitgevraagd bij de sollicitant. Het hele proces van het indienst nemen van nieuwe of terugkerende medewerkers tot het tekenen van het contract is beetgepakt en gestroomlijnd in een workflow. Dat scheelt tijd. Bovendien leveren we veel extra’s mee, zoals matching en portaltoegang. 

Onboarden is nog rijker en toegankelijker

Hoewel de voordelen duidelijk zijn, snappen we dat een nieuwe inrichting veel impact heeft op onze klanten. Gelukkig kun je de nieuwe profielen baseren op bestaande indienst of herindienst profielen. Om de inrichting verder te versnellen zijn de inrichtingsstappen in SIMPLR op een rij gezet. Daar zie je bijvoorbeeld dat we de workflow Onboarden in vier varianten hebben meegeleverd, van heel uitgebreid tot meer uitgekleed. 

Je bepaalt zelf welke basis het best bij jouw organisatie past. Voordeel is ook dat je eigen documenten kunt hergebruiken. We beseffen dat het vastleggen een tijdrovende klus was die je niet nog een keer wilt doen. Daarom leveren we standaard veel nieuwe documenten uit. Bijvoorbeeld een geheimhoudingsverklaring, loonheffingsverklaring en ambtseed. Hiermee is onboarden weer rijker en toegankelijker. Je kiest je eigen documenten of de standaard.

Naar hartenlust experimenteren

We maken de inrichting dus zo makkelijk mogelijk door heel veel standaard mee te leveren. En als je er met de stappen in SIMPLR, AFAS Help of video’s niet uitkomt, is er nog de speciale inrichtingssessie. Je gaat dan in je eigen omgeving aan de slag met het nieuwe onboarden. Een big bang is niet nodig. Je kunt de nieuwe inrichting gewoon naast de bestaande zetten en het nieuwe onboarden voor één vacature inrichten en gebruiken. Zo kun je rustig wennen en uitproberen.

Download de presentatie

De sessie Onboarden op Succestival is inmiddels geweest. Download hier de presentatie en ontdek welke stappen je moet zetten en waar je op moet letten.

 

Onboarden

Media & Content medewerkers Judith en Marije nemen je mee in het nieuwe proces van Onboarden en zorgen dat jij hier goed voorbereid mee aan de slag kan!