De 4 neveneffecten van een goede test

Want testen is meer dan de kwaliteit checken

Bij AFAS zetten we 100 procent in op standaarden. Natuurlijk testen wij onze eigen software en de marktstandaarden die wij uitleveren zeer uitvoerig. Toch verlangen we ook dat klanten de inrichting goed doortesten die we specifiek voor hen ontwikkelen. Want alleen dan kunnen we ze doelgericht adviseren over de kwaliteit van hun inrichting. Steeds meer van onze klanten gaan 100 procent voor de marktstandaard en daarmee zien we dat het aantal ‘klantspecifieke’ inrichtingen elk jaar afneemt. Is het dan nog wel nodig dat je je eigen omgeving test? Jazeker! Ik vertel graag waarom.

Als projectleider ervaar ik bij al mijn projecten dat testen allereerst een cruciale kwaliteitscheck is. Je weet bijvoorbeeld zeker dat de autorisaties goed staan, data klopt of workflows werken. Het is daarmee een cruciale factor voor een geslaagde implementatie of optimalisatie. Alleen na een succesvolle acceptatietest weten we namelijk zeker dat klanten maximale meerwaarde uit onze oplossingen halen. Maar testen is meer dan dat! Testen biedt namelijk vier waardevolle neveneffecten, die ik graag voor je op een rij zet:

1. Betere adoptie

Een implementatie is een zeer intensief traject waarin het projectteam keihard werkt om alles voor elkaar te krijgen. De acceptatietest is daarbij het moment van de waarheid. Het biedt een organisatie de kans om alle processen van A tot Z door te nemen en de impact op de eigen werkzaamheden te ervaren. Door de gehele keten te doorlopen, krijgt iedereen een goed beeld van wat er voor hen verandert. Ze ervaren zelf wat AFAS betekent voor hun werk en vooral ook wat het ze oplevert. Met name de beheerders moeten als belangrijke ambassadeurs van AFAS het proces kunnen dromen wanneer de knop straks wordt omgezet. Die inzichten die tijdens de test worden verkregen hebben een positief effect op de adoptie van onze software.

2. Breder draagvlak

Een acceptatietest bestaat uit twee onderdelen: een test met een beperkte groep beheerders en een test met minder ervaren gebruikers. Juist deze laatste variant is cruciaal voor het draagvlak. Dat is dé manier om feedback uit de praktijk te krijgen. Reacties van gebruikers komen niet alleen de kwaliteit van de software ten goede, maar ook de algemene acceptatie. Ze worden vooraf betrokken in plaats van achteraf. Daarmee kun je de belangrijkste succesfactor van een implementatie afvinken. Je raadt het al: dat is niet de techniek, maar juist het meekrijgen van de gebruikersorganisatie.

3. Een duidelijke stip aan de horizon 

In de praktijk verloopt een implementatie niet altijd volledig volgens planning. Omdat de acceptatietest pas later in het traject zit, is de verleiding groot om deze bij vertraging uit te stellen of in te korten. De test is dan het kind van de rekening. Daarom is het essentieel om deze test vooraf al in te plannen en de uitvoering ook te bewaken. Het project heeft dan een stip aan de horizon, waar iedereen naar toe kan werken. En als het onverhoopt niet lukt om de gehele inrichting klaar te hebben, is het verstandiger om een deel van de inrichting later af te ronden en in ieder geval wél te testen. Een onvolledige acceptatietest staat gelijk aan vragen om problemen na de livegang. En dat wil niemand.

4. Meer vertrouwen

We vertrouwen in onze eigen testcapaciteiten. Tegelijkertijd willen we niet de slager zijn die zijn eigen vlees keurt. Bij ons ben jij echt de eigenaar. Daarom moet je als eigenaar een GO geven en in staat zijn de applicatie zelfstandig te beheren. Pas dan weten we zeker dat je de mogelijkheden maximaal benut. Om dat ook in de toekomst waar te maken, ontwikkelen we continu rijkere marktstandaarden en extra functionaliteit. Je kunt erop vertrouwen dat we die goed getest hebben. Vergeet echter niet om dat zelf ook te doen. Niet alleen vanuit kwaliteitsoogmerk, maar profiteer vooral ook van de neveneffecten die een goed testproces heeft.

Ken je zelf nog een andere positief neveneffect van testen? Of wil je meer weten over testen? Laat het ons dan vooral weten.

Nieuwsgierig naar onze marktstandaarden? Kijk hier.

Alles te weten te weten komen over testen? Bekijk het op de themapagina over Testen

[Dit onderdeel is niet meer ondersteund]