In het dagelijks leven zijn we inmiddels gewend aan apps en websites met een logische navigatie en een strak design. Die vormgeving is er niet voor niets; het zorgt dat je snel de informatie kunt vinden die je zoekt. Tegelijk zorgt het voor herkenbaarheid van je bedrijf. Voor bedrijfssoftware is dat niet anders, ook al bestaat het idee dat het design een aantal jaren achterloopt. Net als bij een presentatie of website geldt dat software die er niet goed uitziet of onlogisch ingedeeld is, je meteen op achterstand zet bij het publiek. Om je doel te bereiken, als beheerder en gebruiker, moet de functionaliteit matchen met de uitstraling. Pas dan klopt het totaalplaatje.
De AFAS beheerder speelt hierbij ook zeker een rol. Er zijn inmiddels heel veel mogelijkheden om InSite aantrekkelijker, prettiger en makkelijker te maken. Naast de templates geven de vrije indeling en de Icon Database je alle ruimte om pagina’s te creëren die zorgen dat je collega’s hun werk makkelijker kunnen doen. Daarnaast zijn er nog een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden:
Het uiterlijk van een pagina speelt een belangrijke rol om informatie over te brengen. Zo zien wij bijvoorbeeld uit cijfers dat slechts 1 op de 9 bezoekers op de homepage van de Klantportal helemaal naar beneden scrolt. Is dat slecht? Nee, juist niet. De homepage is bij ons een doorgeefluik naar verdere informatie. Denk dus goed na waar je je belangrijkste informatie neerzet.
Om je doel te bereiken is het verstandig om vóór je een pagina ontwerpt goed na te denken over de informatiestructuur. Bijvoorbeeld door de informatie die je wil overbrengen onder elkaar op een whiteboard te zetten. Dat helpt om prioriteiten te stellen en biedt een basis voor de paginaopbouw. Je kunt veel sneller bepalen of de informatiestructuur juist is op een whiteboard, dan op het moment dat je het gaat bouwen en nog geen idee hebt. Bovendien kun je dan logische navigatiepaden kiezen.
Met een vrije indeling kun je pagina’s extra aantrekkelijk maken. Toch is het ook niet de bedoeling dat je iedere keer opnieuw helemaal los gaat. Voor de herkenbaarheid en eenduidigheid is het cruciaal om dicht bij de huisstijl te blijven. Een gebruiker moet zich thuis voelen op een pagina en weten wat er van hem of haar verwacht wordt. Goeie styling moet het werk van de gebruiker makkelijker maken, niet afleiden.
Om de aandacht van een lezer – je collega, klant of partner – te trekken en te zorgen dat hij of zij snel begrijpt wat er verwacht wordt, kun je slimme trucs gebruiken. Hiermee bereik je wat jij wilt, maar je zorgt ook dat de gebruiker van je InSite of OutSite lekker kan werken.
Je hebt het waarschijnlijk niet gemerkt maar letters op websites zijn de afgelopen jaren steeds groter geworden. Voor onze InSite gebruiken we nu 13 – 15 pixels en voor OutSite 15 tot 20 pixels. De reden voor dit verschil is heel praktisch: op InSite willen we vooral veel informatie geven. Terwijl op onze Werken bij-website de communicatie centraal staat. Hier willen we mensen primair informeren en activeren. Het is trouwens heel makkelijk om met de lettergrootte op je sites te spelen. En in de thema’s die we leveren, kun je zo’n wijziging in één keer doorvoeren. Of weer terugzetten natuurlijk.
Bekijk ook de tip uit deze blog.
Kleuren kunnen elkaar versterken. Door complementaire kleuren - kleuren die in de kleurencirkel tegenover elkaar liggen - slim te gebruiken, lok je mensen naar een specifiek onderdeel van een webpagina. Dit is nodig omdat mensen in het algemeen niet lezen. Je kunt dat natuurlijk ook omdraaien en mensen juist uitnodigen om te lezen. Dat doe je bijvoorbeeld met een knop of call to action in een complementaire kleur. Een ander effectieve manier is de teksten zo persoonlijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door het gebruik van het woord ‘mijn’. Een opvallend gekleurde knop met ‘Mijn sollicitatie’ trekt dus geheid aandacht.
Bekijk ook de tip uit deze blog.
Mensen worden continu gebombardeerd met uitingen, online en offline. Vaak wel meer dan 10.000 per dag. Als je dan geen filter hebt, word je gillend gek. Niet vreemd dus dat mensen selectief lezen. Maar hoe vang je dan de aandacht van de scannende lezer? Een plaatje, pakkende titel of een opsomming, zorgt in ieder geval dat iemand even afgeleid is. Met tellertjes, bullets op pijlen kun je proberen de kijkrichting van lezers beïnvloeden. Door ze te prikkelen is de kans dat ze je boodschap binnenkrijgen weer net iets groter.
Bekijk ook de tips uit deze blog.
Wanneer ik een mooi webdesign of een bijzondere opmaak tegenkom, sla ik het op in een speciale map. Daar blader ik dan soms doorheen als ik inspiratie zoek. Natuurlijk weet ik dat AFAS beheerders meer van software weten dan van webdesign en programma’s zoals Adobe Photoshop. Toch kan het geen kwaad om regelmatig te sparren met een (web)designer of iemand van je marketingafdeling. Dat levert vaak frisse inzichten op, waarvan jouw In- of OutSite ook weer beter wordt.
Wil je meer tips over hoe wij onze portalpagina's stylen en daarmee functioneler maken? Bekijk dan de pagina's waarin twintig tips uitgebreid worden behandeld. De twintig tips zijn onderverdeeld in vier delen: deel 1, deel 2, deel 3, deel 4 en deel 5.
Op de Dag van de AFAS Beheerder deelde Jacco Faaij (Online Marketeer bij AFAS) zijn tips voor de styling. Heb je de presentatie van Jacco gemist of wil je deze nog een keer bekijken? Klik dan op onderstaande video.
Jacco was één van de deelsessiesprekers op de Dag van de AFAS beheerder. De presentatie van Jacco vind je onderaan deze blog.