Hoe je een goede portalpagina bouwt voor je InSite of OutSite (4)

Deel 4: vijf tips van de marketingafdeling van AFAS

In deel 1, 2 en 3 van ‘Hoe je een goede portalpagina bouwt voor je InSite of OutSite’ heb je al 15 tips kunnen lezen om een goede portalpagina op te bouwen. Van het uitdenken van de informatie op je pagina tot het gebruik van afbeeldingen. Dit artikel gaat hier verder op door met weer vijf nieuwe tips!

Tip 1: Aantal regels in de weergave tonen

Gebruik je al de mogelijkheid om het aantal regels in de weergave te tonen? Dit kan je op iedere weergave instellen. Zo weet je in één oogopslag hoeveel workflows, signalen of andere dossieritems in een overzicht staan. Dit is met name handig wanneer je overzichten verwerkt in tabbladen, zoals te zien in onderstaand voorbeeld.

Bij AFAS werken wij intern met een zogeheten werkpagina. Alle workflows die een bepaalde afdeling oppakt komen in een overzicht zoals bovenstaande binnen. Dit zijn meerdere weergaven in een groepering.

De weergaven Toe te wijzen laat zien welke nieuwe aanvragen er binnen zijn gekomen. Deze worden toegewezen aan de verantwoordelijke om de taak af te handelen. Dankzij het tellertje (in bovenstaand voorbeeld op 2) weet je dat er iets nieuws staat. Staat dit getal op 0? Dan hoef je ook niet de moeite te nemen om naar dit overzicht te navigeren. Met andere woorden: tijdwinst!

Het enige wat je hoeft te doen is het vinkje ‘Aantal regels in de weergave tonen’ aanzetten in de eigenschappen van de weergave. Easy!

Uiteraard kun je deze tellertjes ook op andere plekken gebruiken. Wat dacht je bijvoorbeeld van nieuwsoverzichten?

Tip 2: Weergave sjablonen

Maak je al gebruik van weergave sjablonen? Dit is toe te passen op iedere weergave die je bouwt. Maar wat kan je er allemaal mee en hoe neem ik het in gebruik? Dat lees je allemaal in de blog ‘Aan de slag met de nieuwe weergave sjablonen’.

Bekijk ook de video waar in sneltreinvaart de 'Wie is Wie' wordt omgebouwd met een weergave sjabloon.

Tip 3: Meten is weten met Google Analytics

Hoe intensief wordt je site gebruikt? Als je de data niet hebt, kan je hier lastig een uitspraak over doen. Gelukkig kan je dit wel inzichtelijk maken. En nog geheel gratis ook. 

Google Analytics meet alle interactie tussen een websitebezoeker en jouw website. Zo weet je bijvoorbeeld hoeveel mensen jouw InSite of OutSite hebben bezocht. En een stap verder: doen ze dit via hun mobiele telefoon of via hun desktop? Dit zijn allemaal cijfers die Google Analytics meet en waar jij vervolgens op kan acteren.

Google Analytics geeft o.a. weer hoe vaak een pagina bezocht is. Hierboven zie je hoe vaak het AFAS Broodjes Bestel Systeem (ABBS) werd bezocht op onze eigen InSite. Een duidelijke piek op de maandag!

Mag dit wel?

Ja, dit mag. Zorg alleen dat je de advertentieopties uitzet en je gegevens niet deelt met Google. Binnen Profit worden standaard de laatste cijfers van het IP-adres gefilterd, waardoor je Google Analytics zonder problemen kan gebruiken. Zorg wel voor een privacystatement. Ook kun je een cookiemelding instellen.

Loop eens langs bij Marketing & Communicatie

Een grote kans dat je marketing- en/of communicatieafdeling dit al gebruikt. Vraag ze dan ook gerust om hulp bij het opzetten van Google Analytics. Je zou ze zelfs kunnen vragen om wekelijks of maandelijks een rapportage te versturen met de belangrijkste cijfers. En ook dit kan geautomatiseerd!

Tip 4: Actie opzetten? Een alternatieve vormgeving met 'volledig scherm'

Wil je een actie opzetten en de webpagina een ander uiterlijk geven dan normaal? Normaal gesproken heb je altijd je logo en menustructuur bovenaan je pagina staan. Je kan natuurlijk een hele nieuwe site in de lucht brengen, maar dat is een hoop werk. Gelukkig is er een snellere weg! Je kunt je menu verbergen door in de eigenschappen van de pagina de lay-out op ‘Volledig scherm’ te zetten. Je houdt dan een leeg canvas over. In de mobiele weergave verandert er niets.

Dit hebben wij bijvoorbeeld toegepast op een oude actiepagina van AFAS Pocket. We wilden deze actiesite ter promotie van de AFAS Pocket app een andere vormgeving geven dan normaal. En nu we toch je aandacht hebben, maak jij al gebruik van AFAS Pocket? ;)

Tip 5: Animaties gebruiken

Om je pagina levendiger te maken, kun je gebruik maken van animaties. Dit is een instelling op afbeeldingen of buttons. Een animatie op je scherm trekt direct je aandacht trekt. Dit kan met name interessant zijn als je werkt met buttons.

Mijn persoonlijke favoriet is de optie ‘Vervagen’. Deze animatie is vrij subtiel, maar geeft je toch de indruk dat er iets gebeurt op je pagina. Op zoek naar een voorbeeld met animaties op een OutSite pagina? Check dan het jaarverslag van 2018. Deze zit vol animaties!