Hoe je een goede portalpagina bouwt voor je InSite of OutSite (4)

Deel 4: vijf tips van de marketingafdeling van AFAS

In deel 1, 2 en 3 van ‘Hoe je een goede portalpagina bouwt voor je InSite of OutSite’ heb je al 15 tips kunnen lezen om een goede portalpagina op te bouwen. Van het uitdenken van de informatie op je pagina tot het gebruik van afbeeldingen. Dit artikel gaat hier verder op door met weer vijf nieuwe tips!

Tip 1: Aantal regels in de weergave tonen

Maak je al gebruik van de mogelijkheid om het aantal regels in de weergave te tonen? Sinds Profit 7 kan je dit op iedere weergave instellen. Zo weet je in één oogopslag hoeveel workflows, signalen of andere dossieritems in een overzicht staan. Dit is met name handig wanneer je overzichten verwerkt in tabbladen. Een voorbeeldje.

Aantal regels in de weergave

Bij AFAS werken wij intern met een zogeheten werkpagina. Alle workflows die een bepaalde afdeling oppakt komen in een overzicht zoals bovenstaande binnen. Dit zijn meerdere weergaven in een groepering. De tweede weergave laat zien welke nieuwe aanvragen er binnen zijn gekomen. Deze worden toegewezen aan de verantwoordelijke om de taak af te handelen. Dankzij het tellertje (in bovenstaand voorbeeld op 2) weet je dat er iets nieuws staat. Staat dit getal op 0? Dan hoef ik ook niet de moeite te nemen naar dit overzicht te navigeren. Oftewel: tijdswinst!

Eigenschappen weergave

Het enige wat je hoeft te doen is het vinkje ‘Aantal regels in de weergave tonen’ aanzetten in de eigenschappen van de weergave. Easy!

Uiteraard kun je deze tellertjes ook op andere plekken gebruiken. Wat dacht je bijvoorbeeld van nieuwsoverzichten?

Overzichten

Tip 2: Weergave sjablonen

Maak je al gebruik van de nieuwe weergave sjablonen? Sinds Profit 7 (zomer 2018) kan je iedere weergave een mooie opmaak meegeven. Binnen AFAS krijgt tegenwoordig vrijwel elk nieuw overzicht een opmaak mee. Maar wat kan je er allemaal mee en hoe neem ik het in gebruik? Dat lees je allemaal in de blog ‘Aan de slag met de nieuwe weergave sjablonen’.

Bekijk ook de video waar in sneltreinvaart de 'Wie is Wie' wordt omgebouwd met een weergave sjabloon.

Tip 3: Meten is weten met Google Analytics

Hoe intensief wordt je site gebruikt? Als je de data niet hebt, kan je hier lastig een uitspraak over doen. Gelukkig kan je dit wel inzichtelijk maken. En nog geheel gratis ook. 

Google Analytics meet alle interactie tussen een websitebezoeker en de website. Zo weet je bijvoorbeeld hoeveel mensen jouw InSite of OutSite hebben bezochten. En dan een stap verder: doen ze dit via hun mobiele telefoon of via hun desktop? Dit zijn allemaal cijfers die Google Analytics je kan geven en waar jij vervolgens op kan acteren.

Een voorbeeldje: Intern hebben we vorig jaar het AFAS Broodjes Bestel Systeem (ABBS) vernieuwd. Wordt dit ook gebruikt? Uiteraard kan de keuken ons dit vertellen, maar je hebt de data ook voorhanden. Zo blijkt dat de meeste collega’s op maandag bestellen voor heel de week. Dat kan weer interessant zijn voor de keukenmedewerkers.

ABBS in InSite Google Analytics

Google Analytics geeft o.a. weer hoe vaak een pagina bezocht is. Hierboven zie je hoe vaak het AFAS Broodjes Bestel Systeem (ABBS) is bezocht op onze eigen InSite. Een duidelijke piek op de maandag!

Mag dit wel?

Ja dit mag. Zorg alleen dat je de advertentieopties uitzet en je gegevens niet deelt met Google. Binnen Profit worden standaard de laatste cijfers van het IP-adres gefilterd, waardoor je Google Analytics zonder problemen kan gebruiken. Je kunt er wel voor kiezen om een cookiemelding in te stellen.

Loop eens langs bij Marketing & Communicatie

Een grote kans dat je marketing- en/of communicatieafdeling dit al gebruikt. Vraag ze dan ook gerust om hulp bij het opzetten van Google Analytics. Je zou ze zelfs kunnen vragen om wekelijks of maandelijks een rapportage te versturen met de belangrijkste cijfers. En ook dit kan geautomatiseerd!

Tip 4: Actie opzetten? Een alternatieve vormgeving met 'volledig scherm'

Wil je een actie opzetten en de webpagina een ander uiterlijk geven dan normaal? Normaal gesproken heb je altijd je logo en menustructuur bovenaan je pagina staan. Je kan natuurlijk een hele nieuwe site in de lucht brengen, maar dat is een hoop werk. Gelukkig is er een snellere weg! Je kunt je menu verbergen door in de eigenschappen van de pagina de lay-out op ‘Volledig scherm’ te zetten. Wat je overhoudt is een leeg canvas. In de mobiele weergave verandert er niets.

Eigenschappen lay-out

Dit hebben wij bijvoorbeeld toegepast op AFAS.nl/datverdienje. We wilden deze actiesite ter promotie van de AFAS Pocket app een andere vormgeving geven dan normaal. En nu we toch je aandacht hebben, maak jij al gebruik van AFAS Pocket? ;)

AFAS.nl/datverdienje

Tip 5: Animaties gebruiken

Om je pagina levendiger te maken kan je gebruik maken van animaties. Daarvoor hoef je geen (dure) designers in te huren of een cursus Photoshop te volgen. Het is gewoon een instelling op afbeeldingen of buttons. Bijkomend voordeel is dat een (onverwachte) animatie op je scherm, direct je aandacht trekt. Dit kan met name interessant zijn als je werkt met buttons.

Mijn persoonlijke favoriet is de optie ‘Vervagen’. Deze animatie is vrij subtiel, maar geeft je toch de indruk dat er iets gebeurt op je pagina. Op zoek naar een voorbeeld met animaties op een OutSite pagina? Check dan het jaarverslag van 2018. Deze zit vol animaties!

Jaarverslag animaties