Hoe verhouden AFAS Beheerders zich tot elkaar?

Resultaten uit de enquête in aanloop naar de Dag van de AFAS Beheerder

In aanloop naar de Dag van de AFAS Beheerder 2022 is onder de bezoekende Beheerders een enquête gehouden om te ontdekken hoe zij zich tot elkaar verhouden. Welk cijfer geven zij zichzelf voor hun kennisniveau? En wat is de verhouding tussen beheer en optimalisatie in hun organisatie? In totaal hebben 1.283 bezoekers deelgenomen aan de enquête.

Kennisniveau (ruim) voldoende

Welk cijfer geven de AFAS Beheerders zichzelf voor hun kennisniveau? Gemiddeld beoordelen zij zichzelf met een 6,6. In totaal geven 57 respondenten zichzelf een 9 of een 10. 

17% vindt dat zij nog zeker bij kunnen leren, zij gaven zichzelf lager dan een 6. 


Ondersteuning

Voor ondersteuning van kennis en de werkzaamheden binnen de software van AFAS, geeft 67% aan dat zij veel hebben aan de help-artikelen en -video’s. Dit toont het zelfstandige karakter van de beheerder duidelijk aan. Ook heeft men veel baat bij de ondersteuning van de AFAS collega’s in de vorm van support of consultancy.


Wie beheert de software?

Uit eerder onderzoek bleek dat de functie van de AFAS Beheerder zeer divers is. Op basis van de functie van de bezoekers op De Dag van de AFAS Beheerder is deze diversiteit ook terug te zien. Meer dan een derde van de bezoekers is beheerder van beroep (applicatie- functioneel- of technisch beheerder). 

 

Beschikbare tijd van de AFAS succesbeheerder

Als AFAS succesbeheerder ben je onmisbaar voor je organisatie. In 2022 is naar voren gekomen dat 91% van de klanten minder dan 1 FTE effectief beschikbaar heeft voor het beheer van AFAS. 190 beheerders van de 1283 ondervraagden gaven aan geen tijd beschikbaar te hebben, waar het hoogste aantal uren per week 400 uur (oftewel 10 FTE) betrof. Dit was een organisatie met duizenden medewerkers.

Een belangrijk signaal is dat nog wel 48% van de beheerders graag meer tijd zal willen hebben voor het beheren en optimaliseren van de software van AFAS. 

 

Optimalisatie en beheer

Goed beheer van de software is belangrijk, maar om nog meer baat uit de software te halen is het ook belangrijk om de inrichting van de software te optimaliseren. AFAS was benieuwd wat de verhouding is tussen het beheer en optimalisatie tijd. Gemiddeld ligt de verhouding op 54,4% beheer en 45,6% optimalisatie.

 

Jouw gouden tip voor andere beheerders

AFAS Beheerders konden in de enquête hun gouden tip meegeven die zij voor andere beheerders hadden. Hier is massaal op gereageerd!

De beste tips zijn gebundeld op de pagina Leren van elkaar op Succesbeheer. Heb jij ook een gouden tip of best practice die je wilt delen met andere klanten? Stuur deze dan zeker in!
 

Meer cijfers bekijken over de AFAS Beheerder?

In 2016 heeft AFAS ook uitgebreid onderzoek gedaan naar de AFAS Beheerder. Onder 701 respondenten kwam toen onder andere naar voren dat 53% aangaf niet voldoende tijd te hebben om de software van AFAS te optimaliseren.

In 2022 namen maar liefst 1.283 beheerders deel aan het onderzoek. Benieuwd naar alle cijfers? Bekijk dan de infographic!

 

De belangrijkste cijfers
  • AFAS Beheerders geven zichzelf gemiddeld een 6,6 voor hun kennisniveau
  • Meer dan de helft van de beheerders heeft per week tot een halve FTE beschikbare tijd voor de software van AFAS
  • Er is iets meer tijd voor beheer dan voor optimalisatie
  • Ontdek de tips die AFAS Beheerders elkaar geven!