Een andere workflow die volgens Jeroen onmisbaar is, betreft een aanvraag bij de facilitaire afdeling. Iedereen wil graag in een schoon en fris gebouw werken. Als iemand dus ziet dat een toilet niet schoon is, meldt hij of zij dat via de Pocket app op zijn smartphone. Bij ons zijn recente meldingen ook zichtbaar om dubbele aanvragen te voorkomen. Iemand van het schoonmaakteam die op ronde is, krijgt de nieuwe taak via de iPad op zijn of haar schoonmaakkar binnen en kan meteen in actie komen. Deze workflow scheelt veel bellen en mailen, én maakt alle collega’s verantwoordelijk voor een prettige werkomgeving. Wij hebben deze keuze gemaakt, maar als organisatie bepaal je helemaal zelf welke workflows vanuit Pocket ingestuurd kunnen worden. Dit en andere functies uit de AFAS Pocket app kan je als beheerder autoriseren.
Workflows zijn trouwens niet alleen prettig voor jou en je collega’s. Ze bieden ook mensen buiten je bedrijf extra service, bijvoorbeeld sollicitanten. Als geïnteresseerden zich via OutSite aanmelden, vullen ze eenmalig hun contactgegevens in. Tijdens het sollicitatieproces nemen ze deze data ‘mee’. En als iemand in dienst komt, starten alle relevante processen automatisch op. Een workflow kan dus ‘onder water’ nieuwe workflows in gang zetten. IT maakt bijvoorbeeld een laptop gereed en facilitair regelt een welkomstpakket voor op de eerste werkdag. Zo blijft er niets liggen, kan je niets vergeten en hoeven afdelingen niet op elkaar te wachten. En belangrijker nog, je nieuwe collega krijgt sowieso een warm welkom!