Spot on: AFAS Beheerder Amanda Vleesenbeek

5 vragen over het beheer van AFAS bij Salure

AFAS beheerders zorgen dat de software bij hun organisatie goed draait en iedereen prettig kan werken. We begrijpen dat iedere organisatie een eigen karakter heeft. Toch zijn er ook overeenkomsten. AFAS beheerders lopen regelmatig tegen dezelfde uitdagingen aan.   In de rubriek ‘Spot on’ zetten we de spotlight op een AFAS beheerder. Hij of zij deelt ervaringen, tips en successen uit de praktijk. Dit keer staat de spot op Amanda Vleesenbeek van Salure. We stelden haar vijf vragen.

Wat zie je als het grootste succes?

De weg die ik de afgelopen paar jaar heb afgelegd leek af en toe wel een achtbaan. Dik twee jaar geleden ben ik als salesmedewerker bij Salure gestart. Toen ik hoorde dat een ervaren collega een interne cursus over AFAS zou geven, heb ik gevraagd of ik mee kon doen. Ik wilde meer van de software weten om onze diensten beter aan de man te brengen. Ik werd echter meteen door het AFAS virus gegrepen. Na een korte tussenstap op onze afdeling voor functioneel beheer op afstand, zit ik als consultant inmiddels driekwart van mijn tijd bij klanten. Ik help ze om AFAS succesvol te implementeren of te optimaliseren. Als het dan lukt om alles goed neer te zetten, voelt zo’n oplevering voor mij als een succes. 

"Ik werd echt meteen door het AFAS virus gegrepen"

Wat is je grootste uitdaging als AFAS beheerder?

Ik ondersteun veel verschillende klanten, die allemaal hun eigen vragen en uitdagingen hebben. In mijn rol moet ik een soort duizendpoot zijn. Hoewel ik in relatief korte tijd heel veel over AFAS heb geleerd, wil en moet ik me blijven ontwikkelen. Ik ben redelijk allround, dus als ik een specifieke payroll-vraag krijg, is het soms nog flink schakelen. Technisch weet ik dan wel hoe het moet, maar voor de specifieke details over payroll of salarisverwerking kan ik de afstemming met mijn klant of collega’s nog goed gebruiken. Ik wil me dus blijven ontwikkelen en uiteindelijk zoveel kennis opdoen dat ik ook als projectleider aan de slag kan.

Waar is binnen jouw organisatie nog winst met AFAS te behalen?

Salure groeit hard, waardoor we het grootste deel van onze tijd en energie aan onze klanten besteden. Tegelijkertijd is het natuurlijk ontzettend belangrijk dat we zelf ook alle ins en outs van AFAS voor onze eigen bedrijfsvoering benutten. Dat is waardevolle input voor onze eigen dienstverlening. Als we weten hoe alles in de praktijk werkt, kunnen we klanten uiteindelijk beter adviseren. Zelf ben ik nauw betrokken bij de inrichting van onze ‘Werken bij’-site. Het hele proces, van aanmelden via OutSite tot aan de indiensttreding is dan volledig geautomatiseerd. Zeker in een organisatie met alleen maar AFAS specialisten moet alles wel kloppen.

Hoe krijg je collega's mee bij veranderingen en in het bijzonder het management?

Mijn collega’s enthousiasmeren bij veranderingen is natuurlijk geen probleem. Wij zitten allemaal op één lijn als het om AFAS gaat. Bij klanten is dat soms een ander verhaal. Daar proef ik weleens wat spanning tussen het management en de medewerkers. Ik zie het dan als mijn taak om de voordelen van werken met AFAS zo tastbaar mogelijk te maken voor twijfelaars.

"Als ze dat vervolgens in hun dagelijkse werk merken, zijn ze meestal snel overtuigd"

Mijn doel is dat klanten sneller en efficiënter kunnen werken en daar help ik iedereen zo goed mogelijk mee. Dat doe ik onder andere door concrete handvatten te bieden, zodat mensen zelf ervaren hoe ze met AFAS tijd kunnen besparen. Of met minder handelingen meer werk kunnen verzetten. Als ze dat vervolgens in hun dagelijks werk merken, zijn ze meestal snel overtuigd.

Hoe kan AFAS je helpen om jou en jouw organisatie nog meer uit de software te laten halen?

Voor mij is het nu vooral zaak om mijn kennis goed op peil te houden. Binnen onze organisatie is gelukkig heel veel kennis aanwezig. Ook AFAS besteedt op verschillende manieren aandacht aan kennisontwikkeling. Ik neem bijvoorbeeld regelmatig deel aan webinars en bezoek ook graag inspiratiesessies. Het enige waar ik soms tegenaan loop is dat de zoekfunctie van het Help Center wat doelgerichter kan. Uiteindelijk vind ik het antwoord op mijn vraag altijd wel, maar dat kost soms best veel tijd. Als zoeken net wat makkelijker en intuïtiever is, weet ik zeker dat klanten nog blijer zijn.

Update 1 mei 2019: inmiddels is het nieuwe Help Center gelanceerd. Lees meer.

Amanda volgde het Succesbeheer Traineeship met succes! Kom meer te weten over het Succesbeheer Traineeship.

Even voorstellen

Functie: Consultant

Bedrijfsnaam: Salure

Kernactiviteit: Salure ondersteunt HR, salarisadministratie en financiën binnen organisaties door het beheren en verbeteren van administratieve processen.

Aantal medewerkers: +- 50

Aantal uren AFAS per week: 40 uur

Welke onderdelen van AFAS zijn in gebruik bij Salure?
HRM, Payroll, Projecten, Financieel en CRM.