Stappenplan workflow ‘aanvraag werkgeversverklaring’ inrichten

Handig voor de Succesbeheerder!

We kennen het allemaal wel: standaardvragen die elke keer toch weer net iets meer werk opleveren dan je wilt. De werkgeversverklaring NHG is een goed voorbeeld. Medewerkers die een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie willen aanvragen, moeten dit formulier overleggen. Gewoon automatiseren toch? De praktijk is vaak anders. Vooral omdat de salarisberekening per organisatie verschilt. Ook dat kan je slim oplossen. Je hoeft maar één keer goed over het proces na te denken en het in te richten. Dan heb jij er als beheerder geen omkijken meer naar en het is veel handiger voor collega’s.

Voor het opstellen van een werkgeversverklaring is geen standaardoplossing in AFAS. De basisgegevens, zoals de medewerkersgegevens of de contractvorm, genereren we wel automatisch. Sommige dingen weten we echter niet. Bijvoorbeeld of een werkgever de intentie heeft om een contract om te zetten naar onbepaalde tijd. En dat geldt ook voor de specifieke opbouw van het salaris. Organisatie gaan anders om met berekeningen voor overwerk of het toekennen van vakantiegeld. Je moet dit dus zelf berekenen en invullen. En dat wil én kan je automatiseren. 

Stappenplan

Het doel is dat medewerkers zelf een werkgeversverklaring aanvragen via een knop in InSite. De workflow genereert dan automatisch alle gegevens, inclusief salaris, en na een check door HR, kan de medewerker de verklaring downloaden en indienen. Klinkt eenvoudig en dat is het eigenlijk ook. Het enige dat je hiervoor moet doen, is een paar stappen doorlopen. Disclaimer: Het is dan wel handig als je al eens een looncomponent hebt aangemaakt, maar dat is voor de meeste Payroll beheerders geen probleem.

Stap 1: Bepaal de salariswaarden

Op de verklaring moet je loonbestanddelen invullen. Het is dus zaak de berekening per loonbestanddeel voor jouw organisatie te bepalen. Bijvoorbeeld het jaarsalaris is het parttime salaris maal het aantal gewerkte periodes. Of overwerk is het gemiddelde van de afgelopen 12 maanden. Als je de waarde bepaald hebt, kan je hiervoor looncomponenten maken. Deze berekenen wat nodig is voor het formulier. Deze looncomponenten worden dan elke periode berekend met de waarde die je dan invult op de werkgeversverklaring.

 

Stap 2: Kies de juiste periode

De waarden voor de werkgeversverklaring worden via ‘Medewerker/berekende looncomponenten’ uit de salarisverwerking opgehaald. Let dan wel op of je de actuele periode of de laatst berekende periode kiest. Het is wel belangrijk om te weten of het rapport compleet is en er niet nog een correctieperiode is geweest. 

Stap 3: Gegevens verzamelen

Tijd om de gegevens voor de werkgeversverklaring te verzamelen. Hiervoor combineer je de hoofdgegevens van de medewerker met subdocumenten. Het is slim deze kort te omschrijven. Per subdocument filter je dan het corresponderende looncomponentnummer + actuele periode of laatst berekende periode. Tot slot plaats je de velden op het document.

 

Stap 4: Werkgeversverklaring via InSite

Dan is alles gereed om de workflow in te richten. Hiervoor gebruik je een nieuw of bestaand type dossieritem. Als HR het document nog checkt is het verstandig om het rapport, na de aanvraag via InSite, nog niet in pdf om te zetten. Er kan nog een wijziging nodig zijn. Na het akkoord van HR of een manager, wordt de verklaring als pdf opgeslagen. De medewerker kan dan weer verder met zijn hypotheekaanvraag. Uiteraard kan je ook gebruikmaken van digitaal ondertekenen.

Eén keer inrichten

De aanvraag werkgeversverklaring is een ideaal proces om te automatiseren. Collega’s vinden het heel handig om hem zelf aan te vragen. En jij hoeft daar niets aan te doen. Behalve één keer dit stappenplan te doorlopen.

 

Samen met Servicemanagement?

Wil jij de aanvraag werkgeversverklaring inrichten en hier hulp bij? Neem dan contact op met Servicemanagement. Wij richten het voor je óf samen met jou in! 

De 4 stappen voor het inrichten van de 'aanvraag werkgeversverklaring'
  1. Bepaal de salariswaarden
  2. Kies de juiste periode
  3. Gegevens verzamelen
  4. Werkgeversverklaring via InSite