Directeuren (m/v) zijn meester in het uitstralen dat ze druk zijn. En – eerlijk is eerlijk – meestal zijn ze dat ook. Bij de deur ronddrentelen tot hij/zij misschien tijd heeft, is niet de handigste strategie. Stuur daarom eerst een mail (of natuurlijk een vergaderverzoek in Profit). Zet duidelijk in de onderwerpsregel waar je over wilt praten en hoe lang dit duurt (‘half uurtje overleggen over effectieve inkoop’). Vertel in je bericht ook wat je nodig hebt: sparren of een akkoord.
Voor de meeste directeuren geldt: als ze hun organisatie zouden kunnen runnen zónder software, zouden ze dat zeker doen. Zij kennen software vooral als spul waar je last van hebt: het kost geld, het kan stuk, en iedereen vindt er iets van. Slim dus om in je gesprek heel goed over het voetlicht te brengen van het doel van jouw voorstel. Probeer dat doel zo hoog mogelijk te leggen. Dus niet: ‘zodat de workflow lekkerder is ingericht’, maar: ‘zodat het in dienst melden van medewerkers sneller en met minder fouten gaat’. Want dát wil een directeur weer wel.
Probeer dat doel zo hoog mogelijk te leggen. Dus niet: ‘zodat de workflow lekkerder is ingericht’, maar: ‘zodat het in dienst melden van medewerkers sneller en met minder fouten gaat’. Want dát wil een directeur weer wel.
Natuurlijk is je directeur de baas. Maar ook een directeur neemt beslissingen zelden alleen, en laat zich beïnvloeden door de omgeving. Neem vooral ook die omgeving mee in wat je doet en waarom. Ga buurten bij de secretaresse (als jullie die nog wél hebben). Vraag waar die tegenaan loopt. Praat met controllers en de salarisadministratie. Als er nog een laag tussen zit bij jullie: praat met je directe manager. Zodat al die mensen zeggen: die succesbeheerder, die luistert én komt met goede ideeën.
Niets zo frustrerend als ideeën die niet uitgevoerd worden. Voor je het weet ben je die collega van de grote plannen ‘waar toch nooit iets van terecht komt’. Gebruik daarom de AFAS jaarplanner om echt planmatig te kunnen werken. Bereken hoeveel eigen uren en inhuur-uren in een taak zitten. En definieer wanneer iets succesvol is. Voer uit wat je je voorgenomen hebt. En geef regelmatig updates, want communiceren is essentieel. Gaat het niet zoals je wilt? Kijk dan welke aanpassingen je moet doen om het wel te laten slagen. En communiceer ook dat met je directeur. Zodat ook die weet: mijn beheerder zit er bovenop.
Dit is het momentje om de hand in eigen boezem te steken. Dat software een moeilijk imago heeft, komt ook door een karaktereigenschap van veel beheerders: als iets lukt, vinden we dat op zijn best vanzelfsprekend. Met als gevolg dat de aandacht vooral uitgaat naar wat er niet lukt. Pak je jaarplanner er dus weer bij, wees trots op elke mijlpaal die je gehaald hebt en deel dat ook. Dat voelt in het begin misschien wat tegennatuurlijk, maar je ziet vanzelf dat het loont! Zo werk je aan een positieve energieke sfeer, waarin je steeds meer successen haalt.