“Ik werk al ruim 14 jaar bij Media & Content. Wij verzorgen de standaard output voor klanten, zoals templates, analyses en rapportages. Omdat we de schakel tussen productontwikkeling en onze klanten zijn, willen we ze niet alleen op de hoogte houden van nieuwe versies en mogelijkheden. We zetten graag een stap extra om gebruikers van onze software ook te inspireren en te stimuleren AFAS nog beter en slimmer in te zetten voor hun eigen organisatie. Vandaar ook een podcast. Daarin kun je verder gaan dan in een presentatie of demo. Gasten krijgen de kans vanuit hun kennis dieper een onderwerp in te duiken. Hierdoor word je als luisteraar actief meegenomen in het gesprek.”
“We zoeken steeds naar onderwerpen die veel van onze klanten raken, maar waarvoor misschien nog niet iedereen de kracht van AFAS volledig benut. Onboarden is volgens ons zo’n thema. Iedere organisatie neemt wel eens iemand aan en als het goed is, haal je ook nieuwe klanten binnen. Die wil je op een leuke en efficiënte met je organisatie verbinden. Je wilt zorgen dat ze goed landen, zonder teveel rompslomp en handelingen. En hierbij heb je eigenlijk maar één kans om het goed te doen.”
“We zien zeker dat bedrijven er mee bezig zijn, maar ze doen dat nog op verschillende manieren. Sommige bedrijven geven een nieuwe medewerker een A4’tje met wat huisregels en maken een mailadres aan. Dat is het dan. In onze ogen is dat een gemiste kans. Zeker omdat je dit proces met onze software heel eenvoudig kunt digitaliseren. Je hoeft er eigenlijk maar één keer goed over na te denken. Als je het traject vervolgens slim inricht, trap je automatisch een onboardingsproces af dat voor iedereen hetzelfde is en in je organisatie geborgd is.”
“Ook wij willen medewerkers, klanten en partners natuurlijk positief aan ons binden. Bij AFAS hebben we onboarding dan ook volledig gedigitaliseerd. Dat is heel praktisch omdat je dan geen omkijken meer naar het proces hebt. Dat klinkt dan misschien wat onpersoonlijk, maar we hebben er juist heel veel leuke aspecten aan toegevoegd. We zorgen niet alleen dat alles tot in de puntjes geregeld is als iemand start, inclusief een welkomstpakket dat klaarstaat. Iedereen ontvangt bijvoorbeeld ook de Monkey Milestones met opdrachten om meteen een gevoel bij de cultuur te krijgen.
"Zeker niet, na je eerste week is de onboarding nog niet voorbij. Dat vullen we in met een herinnering om je LinkedIn-profiel aan te passen, een cursusplanning of een melding om je zorgtoeslag stop te zetten als je salaris boven een bepaald niveau komt. Ook dagen we nieuwe collega’s uit om koffie-afspraken te maken. En als we iets nieuws bedenken, voegen we het gewoon toe aan het proces en rollen we het automatisch uit.”
“We hebben twee gasten die nauw betrokken zijn bij onze eigen onboarding. Applicatie- en Proces Manager Milo van Rees is binnen AFAS de grondlegger van onboarding van onze klanten. Wij zijn er van overtuigd dat het moment van het besluit om klant te worden tot de start van de consultancy een prettige ervaring moet zijn. Dat moet lekker lopen en moet niet als een verplicht nummer voelen. Dat geldt natuurlijk ook voor nieuwe collega’s. Customer Support Manager Rolinde Bergmans, vertelt over hoe wij iedereen een warm welkom geven. Mensen moeten zich meteen op hun plek voelen en dit alles zonder dubbel invoerwerk of andere saaie stappen. Door met hen in gesprek te gaan, weet ik zeker dat alle ins & outs voorbij gaan komen.”
“We willen mensen vooral aan het denken zetten en zorgen dat het belang van goede onboarding beter blijft hangen. Het zou mooi zijn als we door ons gesprek antwoord kunnen geven op vragen zoals: waarom wil je dit gebruiken en wat doet onboarding voor je bedrijf? Toch is het allerbelangrijkste is dat we AFAS Beheerders en HR-mensen willen inspireren om hun onboarding nog leuker en makkelijker te maken. En dat hoeft niet eens heel veel werk te kosten, je kan het gewoon automatisch inregelen.”
Bezoek in de PodKas ‘De kracht van goede onboarding’ op Succestival op 14 september. Kom langs en zet je koptelefoon op. Hosts Marieke en Celesta gaan in gesprek met AFAS-specialisten Rolinde Bergmans en Milo van Rees over hoe jij klanten en collega’s nog makkelijker kan binden en boeien.
Hosts Marieke en Celesta gaan in gesprek met AFAS-specialisten Rolinde Bergmans en Milo van Rees over het onboarden van klanten en medewerkers.