Zo maak jij probleemoplossende helden van je collega’s

Een veilige digitale toekomst. Dat is waar serious gaming bedrijf Flavour aan werkt – en kennis is daarbij de sleutel. Maar hoe motiveer je mensen om kennis tot zich te nemen? En vooral: om hun gedrag te veranderen? Mede-oprichter Tim Murck laat het aan de hand van cyber security game HackShield zien op Succestival. En al een beetje hieronder. 

Tim, first things first. Wat ís HackShield?

‘Dat is een game. Of eigenlijk: een maatschappelijke beweging. HackShield werd al door meer dan 200.000 kinderen in Nederland gespeeld. En ruim 80.000 kinderen maakten een account aan. Via de game leiden we ze op tot Junior Cyber Agents die niet alleen zichzelf, maar ook hun ouders, grootouders, vriendjes en vriendinnetjes wapenen tegen online gevaar. Dat doen we vanuit nieuwsgierigheid, plezier en positiviteit, in de HackShieldwereld.’

De HackShieldwereld … ?

‘Dat is een veilige online wereld, waar kinderen kunnen experimenteren met waar ze normaal vanaf moeten blijven. En op een heel concrete manier. Zo is er een level waar de phishing lynx de hoofdrol speelt. Dat is een lynx die veel van vissen houdt. Én die je alles vertelt over online phishing en de risico’s van phishing links. Het idee is dat we deelnemers gezond argwanend maken, én nieuwsgierig. Je kunt ieder onbekend mailtje meteen weggooien, maar het is veel leuker als je eerste reactie is: benieuwd wat die criminelen nu weer bedacht hebben!’

Top! Maar wat is de link met Succestival? 

‘Beheerders, projectmanagers of andere klanten willen ook vaak beweging krijgen in situaties die door angst, kramp of andere belangen geregeerd worden. Ze zien de uitdagingen, en zien wie zijn gedrag moet veranderen om het op te lossen. De vraag is alleen: hoe krijg je die ander in beweging? En natuurlijk moet je je volwassen collega’s anders benaderen dan kinderen, maar de kern blijft hetzelfde: je moet helden van ze maken. En dáár gaan we het over hebben op Succestival.’

Kun je misschien al een tipje van de sluier oplichten? 

‘Als je mensen in beweging wilt krijgen, helpt het om de uitdaging leuk, positief en concreet te maken. Wij doen dat met Hero Centered Design. Dat is een gevalideerde methode waarin we storytelling en gamification gebruiken om van mensen helden te maken. Het is niet makkelijk om een held te zijn, je moet moeilijke dingen doen, maar het is het echt waard. Als mensen dát helder hebben, gaan ze de goede kant op bewegen. In iedere organisatie. Ik denk dat we heel veel mensen de tools aan kunnen reiken om hun collega’s met spelelementen in beweging te krijgen. Je hebt in elk geval een helder, meeslepend verhaal nodig – en dat is bijna overal te vinden.’

Nieuwsgierig naar Tims methode? 

Kom dan 15 september naar Succestival! Je vindt HackShield daar met hun sessie over digitale veiligheid. Naast Tim vind je daar ook het Digital Trust Centre over veilig digitaal ondernemen, Computest over security-incidenten, én onze eigen Ignaece, Software Engineer, met een sessie over social engineering.  

Succestival is inmiddels geweest, geniet van de aftermovie!
 
Cyber Agents hebben de (digitale) toekomst

Wil je leren hoe jij jouw collega's in beweging krijgt? Kom dan naar de sessie van Tim Murck op Succestival!