AFAS & AI: hoe gaan we bij AFAS om met AI?

Zeg, wat doen jullie eigenlijk met AI? Die vraag krijgen we vaak. Begrijpelijk, AI is tegenwoordig hét onderwerp als het om softwareontwikkeling gaat. Op deze pagina vind je het antwoord. Eerst lees je welke kansen en uitdagingen we zien, vanuit welke waarden we met AI aan de slag zijn en wat je daarvan terugziet in onze software.

 

De eerste AI-integraties zijn een feit

De eerste AI-integraties in InSite en OutSite zijn vanaf november 2024 een feit. AI bij AFAS staat bekend onder de verzamelnaam Jonas. Zie Jonas als jouw slimme assistent. Bijvoorbeeld voor het plaatsen van slimme reacties bij workflows of het uitvoeren van een AI-opdracht in je workflow.

Vanuit onze software proberen we alleen AI-functies uit te leveren die een meerwaarde hebben voor jou als klant. Hierbij houden we rekening met de Europese AI Act. Aan AI worden zo’n beetje magische krachten toegekend. Alsof met kunstmatige intelligentie álles kan. Zo ver is het nog lang niet. Toch nemen we je in deze themapagina graag mee hoe wij vanuit AFAS AI toepassen en wat onze uitgangspunten zijn.

AI activeren in je omgeving? Je leest er meer over in het Help Center.

Webinar: AI en AFAS

 

Leer alles over de recent aangenomen AI Act regel en wetgeving, hoe AFAS zelf AI inzet en wat je allemaal kan met de nieuwe AI-functionaliteit in Profit 4.

De kernwaarden van AI bij AFAS

Waarde toevoegen

AI is voor ons een míddel en geen doel op zich. We stellen daarom steeds de vraag: wat is de meerwaarde van deze toepassing?

Veiligheid & Betrouwbaarheid

Software bouwen begint met ethiek. De data en privacy van onze klanten moeten gewaarborgd zijn.

Kosten & Duurzaamheid

We experimenteren en innoveren, maar wel binnen de kaders van duurzaamheid en veiligheid.

De kansen van AI

Werk leuker en beter maken, en met meer oog voor de maatschappij. Dát is de ambitie van AFAS. En daar werken we aan met onze software. We verwachten dat AI hier een belangrijke rol in kan spelen.

Een opzet voor tekst maken

Een taalmodel zoals GPT-4 van OpenAI kan op basis van eenvoudige input (prompts) heel snel een opzetje voor een verhaal maken. Ideaal voor bijvoorbeeld de marketingafdeling, of medewerkers die veel mailen met klanten.

Informatie opzoeken

Aan een taalmodel is extra informatie mee te geven, denk dan bijvoorbeeld aan relevante kennis uit de AFAS Help. Dit werkt als een soort kortetermijngeheugen voor het model waardoor deze de vraag beter begrijpt en in staat is een onderbouwd antwoord terug te geven. Dit kan een grote impact hebben op de dienstverlening, bijvoorbeeld van onze supportafdeling.

Teksten vertalen of samenvatten

Taalmodellen weten wat kernwoorden en semantische relaties zijn. Daardoor zijn ze extreem sterk in het snel verwerken van informatie. Je kunt dus grote lappen tekst aanleveren en die laten samenvatten of vertalen. Dat biedt kansen voor bijvoorbeeld serviceafdelingen.

Leren op basis van handelingen en patronen

Door te kijken naar geanonimiseerde patronen in onze data kunnen we voorspellingen doen. Denk bijvoorbeeld aan het afletteren van bankafschriften waarbij AI automatisch voorstellen doet en continue leert van de feedback hoe goed de suggesties waren.

Software schrijven

Naast natuurlijke talen zijn ook programmeertalen goed ondersteund door taalmodellen. Hierdoor worden softwareontwikkelaars geholpen bij het schrijven, reviewen en testen van code. Door slimme suggesties te doen, kan het model de afdeling Productdevelopment helpen sneller, en hogere kwaliteit software op te leveren.

De uitdagingen van AI

Aan AI worden zo’n beetje magische krachten toegekend. Alsof met kunstmatige intelligentie álles kan. Zo ver is het nog lang niet. Voor veel toepassingen geldt dat je heel ver kunt komen, maar het eindniveau niet zomaar op de 100% procent zit die je wilt hebben. Er is dus altijd nog iets van menselijke handeling nodig. Daarnaast zijn er nog drie uitdagingen. Die lees je hierna.

De output is onvoldoende relevant of niet waar

Een groot nadeel aan taalmodellen is dat je de uitkomst niet altijd goed kunt voorspellen of sturen. Je kunt tien keer dezelfde vraag stellen, maar als de formulering telkens anders is, kun je tien keer een ander antwoord krijgen. Je kunt zelfs een antwoord krijgen dat feitelijk onjuist is.

Privacy is niet vanzelfsprekend gewaarborgd

Als je gebruik maakt van AI-diensten zoals ChatGPT van OpenAI, is het belangrijk om te weten dat privacy niet vanzelfsprekend gewaarborgd is. Ze kunnen het recht hebben om de data die je meestuurt met je vraag te gebruiken voor hun eigen doeleinden. In het geval van een supportafdeling: als een klant vragen stelt over bijvoorbeeld een post salarissen van medewerkers, liggen de gegevens van die medewerkers bij OpenAI. Het is dus belangrijk om harde garanties te krijgen van externe partijen dat deze data veilig is. Bij AFAS letten we hier scherp op. Waar dit mogelijk is zullen we AI-modellen daarom ook altijd zelf hosten.

Het is duur en nog lang niet duurzaam

Kunstmatige intelligentie kan ontzettend veel resources gebruiken. Denk aan het stroomverbruik in een datacentrum, maar ook de hoeveelheid water die nodig is om zo'n datacentrum te koelen. En dan hebben we het nog niet over de grondstoffen en de financiën die er nodig zijn om de hardware door te ontwikkelen. Hier moeten we bewust mee omgaan en altijd afwegen of dit opweegt tegen de voordelen die AI ons biedt.

Uitgangspunten AI bij AFAS

Activeringen

De AI-functionaliteit waar we derde partijen voor gebruiken is altijd op basis van activeringen.

AI Act

We werken in lijn met de Europese wetgeving, beter bekend als de AI Act.

Gratis voor klanten

AI is voor onze klanten volledig gratis op basis van 'fair use'.

AI-toepassingen bij AFAS

Slimme reacties bij workflows

Door de inzet van AI schrijf je sneller en makkelijker een reactie bij een workflow. Sterker nog, onze AI-integratie neemt het schrijfwerk van je over. Je blijft zelf natuurlijk wel verantwoordelijk voor de inhoud van de reactie. Je kunt een workflow of de reacties door Jonas laten samenvatten, maar je kunt ook zelf opdrachten geven. Misschien gebruik je ChatGPT al en dit is vergelijkbaar. Via de knoppen kun je de tekst in een handomdraai inkorten of langer maken en ook de stijl (zakelijk, vriendelijk, etc.) is automatisch aan te passen. Tevreden? Klik op Gebruik je reactie en handel de workflow af.

> Lees er meer over in het Help Center

Sneller werken met AI in workflows

Jonas kan automatisch een AI-opdracht voor je uitvoeren in een workflow. Als gebruiker zie je het resultaat van de AI-analyse in de vorm van een tekstblok verschijnen. Je hoeft hiervoor niets te doen, de AI-tekst verschijnt automatisch! Doe je voordeel met de gegenereerde samenvatting, analyse, conclusie, etc. Je kunt een AI-tekst eventueel opnieuw laten genereren en bladeren door de verschillende 'versies' van het antwoord. Natuurlijk blijf je zelf verantwoordelijk voor de juiste interpretatie en toepassing van de AI-teksten. Als gebruiker kun je de AI-teksten ook waarderen met  of met .

De AI-teksten verschijnen niet 'zomaar' in je workflows, de beheerder bouwt deze zelf in via de workflow editor. Je schrijft een Jonas-opdracht (prompt), waarbij je gebruik kunt maken van documenten en van velden van de workflow. Op basis van de waarderingen van gebruikers krijg je automatisch feedback waardoor je als beheerder de Jonas-opdracht kunt verbeteren en verfijnen. Je bepaalt ook per type dossieritem of de AI-teksten uiteindelijk zichtbaar zullen zijn voor de instuurder of bestemming van het dossieritem. Het is dus niet zo dat iedereen de gegenereerde teksten ziet, dit bepaal je zelf.

> Lees er meer over in het Help Center

Optimaliseer AI via de monitoring-functionaliteit

Via de functie Algemeen / Jonas / Jonas-inzicht heb je inzicht in het gebruik van Jonas, zowel in workflow-reacties als in de Jonas-opdrachten. De waarderingen van gebruikers met  of met  zie je hier ook terug, dus je ziet snel welke opdrachten goed werken en met welke opdrachten je nog aan de slag moet. Hierdoor kun je de Jonas-opdrachten in je workflows stapsgewijs optimaliseren.

> Lees er meer over in het Help Center

Een zelflerend systeem voor Scan & Herken

We gebruiken AI in de Scan & herken oplossing van AFAS. Hierdoor zijn we bijvoorbeeld in staat om hoge kwaliteit tekstherkenning te bieden bij het declareren van bonnetjes. Dit is mooi terug te zien in AFAS Pocket. Maak jij een foto van jouw bonnetje? Wij scannen 'm met behulp van AI en vullen de velden vast in!

Voorstellen doen in AFAS SB

We gebruiken machine learning om binnen AFAS SB voorstellen te doen bij het handmatig afletteren. Hierdoor wordt veel tijd bespaard, je kunt veel sneller de juiste grootboekrekening vinden en daardoor een stuk efficiënter werken.

Software vragen beantwoorden

Sinds begin 2024 draait er intern een pilot op onze support afdeling om een AI gedreven oplossing in te zetten om vragen over onze software te beantwoorden. In deze pilot wordt alleen gebruik gemaakt van publiek beschikbare data zoals onze Help.

  • AFAS verwerkt circa 100.000 vragen op jaarbasis van haar eigen klanten. De helft hiervan zijn zogeheten gebruikersvragen waarvan het antwoord te vinden zou zijn in onze Help.
  • We zijn aan het leren en ontdekken of we de gebruikersvragen, door middel van een AI gedreven chatoplossing, geautomatiseerd zouden kunnen beantwoorden.

Integreer Jonas (AI) in jouw omgeving

Aan de slag met Servicemanagement

 

Wil je hulp bij het in de praktijk brengen van AI in jouw workflows? Servicemanagement staat voor je klaar!