We houden in het dagelijks leven rekening met mensen met een beperking. Online en bij gebruik van computers doen we dit ook. Het is dus belangrijk om je als organisatie bewust te zijn van digitoegankelijkheid.
Voor overheidsorganisaties is het zelfs wettelijk verplicht om aan een bepaald niveau te voldoen. Op deze pagina geven we je tips over hoe je jouw InSite of OutSite digitoegankelijk maakt.
Bij AFAS zien we digitoegankelijkheid als onderdeel van een veel breder onderwerp, namelijk inclusiviteit. In een wereld waarin steeds meer online gebeurt, is het belangrijk dat software toegankelijk is voor iedereen. Ook voor mensen die kleurenblind zijn, slechtziend, laaggeletterd of een motorische beperking hebben.
Digitoegankelijke software zorgt er niet alleen voor dat mensen met een beperking InSite en OutSite kunnen gebruiken, maar het verbetert de snelheid en gebruiksvriendelijkheid voor alle gebruikers. Een ander bijkomend voordeel is een betere vindbaarheid in de zoekmachines. Tijd om hiermee aan de slag te gaan dus.
Als je met digitale toegankelijkheid aan de slag gaat, kun je niet om de WCAG heen. WCAG staat voor Web Content Accessibility Guidelines. Dit zijn de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid. Er zijn 3 niveaus binnen de WCAG, namelijk niveau A t/m AAA.
Voor overheidsorganisaties is het wettelijk verplicht om aan niveau AA te voldoen.
Elke InSite of OutSite heeft andere verbeterpunten om de toegankelijkheid te verbeteren. Voor het toegankelijk maken van je site, worden er 4 principes gebruikt in de WCAG. Per principe geven we je een aantal tips!
Volgens het Oogfonds heeft 8% van de mannen een vorm van kleurenblindheid. Bij vrouwen is dat veel minder: 0,5%. Dit omdat kleurenblindheid geslachtsgebonden erfelijk is. Het is daarom belangrijk om rekening te houden met kleurcontrasten op je website. Dit controleer je met behulp van een Contrast Checker. Door twee kleuren te selecteren kun je eenvoudig checken of het kleurcontrast tussen beide voldoende groot is.
Benieuwd hoe iemand met kleurenblindheid jouw website ziet? Deze gratis website maakt een preview van jouw website met een speciale filter*.
*De tool kan alleen openbare pagina's analyseren. Dit werkt dus alleen op je OutSite.
Dit is de tekst die je invult bij een afbeelding. Deze tekst wordt voorgelezen door het hulpprogramma dat blinden en slechtzienden vaak gebruiken. In InSite & OutSite doe je dit door de afbeelding van een toelichting te voorzien.
De navigatie en componenten van de website moeten door de gebruiker zijn te bedienen.
Dit doe je door voor koppen een andere opmaak te gebruiken. In de CMS Editor zitten standaard koppen die geschikt zijn om te gebruiken. Daarnaast is het belangrijk dat de kop beschrijft waar de onderliggende inhoud over gaat. Dit geldt ook voor de titel van de pagina. Deze moet altijd het onderwerp/ doel beschrijven.
Niemand klikt graag op een link waarvan de bestemming niet duidelijk is. Schrijf daarom linkteksten waaruit duidelijk blijkt waar de link heen leidt. Een linktekst als ‘klik hier’ of ‘meer informatie’ is niet duidelijk. Dit geldt ook voor knoppen waar een link achter zit. Daarnaast is dit belangrijk voor blinde of slechtziende bezoekers omdat ze met een hulpprogramma een overzicht van alle links op de pagina kunnen opvragen. Een voorbeeld van een hulpprogramma die je op je InSite of OutSite kunt gebruiken is Readspeaker.
Tip: Lees ook de blog 'Klik hier klik klik hier hier hier!'
Zorg dat je informatie beschikbaar stelt via een navigatiemenu, sitemap en zoekoptie. Doorgaans voldoe je aan deze voorwaarden door het logisch opbouwen van je website.
Alle informatie en het gebruik van de website moeten te begrijpen zijn door de gebruiker.
Gebruik bijvoorbeeld korte zitten. Dat doe je door actief te schrijven en bijzinnen te vermijden. Voorkom het gebruik van afkortingen en moeilijk taalgebruik wanneer dit niet nodig is.
Er zijn taalniveaus opgesteld waaraan je je teksten kunt toetsen. Het makkelijkst is om het leesniveau aan te houden van middelbaar onderwijsniveau. Dit is volgens het Europees taalniveau B1. Benieuwd of een woord b1 is? Controleer het op ishetb1.nl.
Bij het vullen van een formulier moeten de invoervelden duidelijke instructies geven, zoals ‘vul hier je adres in’ of ‘vul een sterk wachtwoord in met minstens een hoofdletter’.
Het laatste principe is robuustheid. Je website moet geschikt zijn voor zowel verschillende browsers en besturingssystemen als hulpmiddelen voor toegankelijkheid. De techniek achter jouw InSite of OutSite wordt door AFAS ontwikkeld. Hier heb je zelf niet veel invloed op. Uiteraard kun je wel helpen ons het product te verbeteren door je wensen in te te sturen.
Je kunt OutSite-pagina's laten voorlezen via de plug-in Readspeaker. De Readspeaker leest de hele pagina voor, behalve het menu. Dit is handig voor blinden en slechtzienden. Hoewel blinden en slechtzienden ook vaak eigen hulpprogramma gebruiken voor het voorlezen van een website
Als het goed is heb je nu een beeld bij de digitoegankelijkheid van jouw InSite / OutSite én wellicht een lijstje met actiepunten. Eén laatste belangrijk actiepunt is het plaatsen van een toegankelijkheidsverklaring. Daarin staat in hoeverre de website aan de WCAG 2.1 AA-norm voldoet. Op deze manier is voor iedereen duidelijk hoe toegankelijk de site is. Anders zijn je inspanningen voor niets geweest.
Als je dit leest, is de kans groot dat je hoofd al aardig vol zit. We houden het hier dus kort. Hieronder vind je de bronnen en de beste links om je verder te verdiepen in digitoegankelijkheid: