Indexering 

 Indexering tarieven per 1 januari 2026 

Indexering 2026

Voor de tarieven van onze software en dienstverlening kijken wij goed naar de marktontwikkelingen en prijsindex. Ook dit jaar voeren we geen prijsverhoging door, maar indexeren we een gedeelte van onze tarieven. Op deze pagina vind je de informatie over de indexering van onze tarieven. Voor een referentie kijken we naar de jaarmutatie van de consumentenprijsindex in de maand juli, deze was 2,9% voor Nederland.

Abonnementstarieven

We voeren geen prijsverhogingen door voor de nieuwe functionaliteiten die ook dit jaar in de software zijn gekomen, maar indexeren onze prijzen wel. Ook de gratis startcursussen hebben we dit jaar aan het abonnement toegevoegd.

De abonnementstarieven worden per 01-01-2026 geïndexeerd met 2,9%. 

  • Als je klant bent geworden na 1 juli 2025, dan wordt het abonnement in 2026 niet geïndexeerd.
  • Uiteraard worden eventuele kortingen niet geïndexeerd.
  • De tarieven voor AFAS SB worden (net als de afgelopen twee jaar) niet geïndexeerd.

Dienstentarieven 

De tarieven voor onze diensten blijven ongewijzigd. Je vindt deze op de tarievenpagina.

AFAS Campus

Deelname aan AFAS Campus en de bijbehorende servicekosten worden geïndexeerd met het bovenstaande percentage. 

Heb je een vraag over de indexering?
Zie de veelgestelde vragen of neem contact op.

Muteren of opzeggen van een abonnement

Is je abonnement langer dan 12 maanden gefactureerd na een eventuele inloopperiode? Dan kun je elke dag de licentieaantallen verlagen of verhogen. Via de klantportal kun je dit zelf regelen, en het is vrijwel direct hierna doorgevoerd.

Voordelen:

  • De beheerder van de klantportal kan zelf de abonnementsregels muteren.
  • Je ziet direct wat het verschil in kosten is, dus het is niet nodig om hiervoor iemand van AFAS te raadplegen.
  • Gemakkelijk met kleine stapjes omhoog of omlaag.
  • De licentie op AFAS Online wordt binnen één uur automatisch bijgewerkt en de aangepaste facturatie start vanaf de eerstvolgende factuur.

Een contactpersoon met beheerdersrechten op de klantportal gaat naar Mijn abonnementen. Klik een abonnement aan voor de spelregels en het muteren. Mocht je onverhoopt willen stoppen met onze software, dan geef je dit door via een opzegging. De toegang tot de software en data is gekoppeld aan deze einddatum.

PO-nummer op de abonnementsfactuur?
Je kunt als beheerder van de klantportal ook het gewenste PO-nummer muteren, per abonnement. Wil je volgend jaar een ander PO-nummer vermeld hebben op de factuur, voer de wijziging dan zelf door. Doe dit dan ergens tussen 2 en 29 december, dan staat het er keurig op.

Veelgestelde vragen

Hieronder een aantal van de meest gestelde vragen over AFAS en de indexering. 
Staat jouw vraag er niet bij? Stel hem dan aan de afdeling Controlling.

 

 

Inflatiecorrectie: Waarom? 

Jaarlijks stijgen de prijzen van producten en diensten. Dit geldt ook voor onze kosten. Daarom indexeren wij onze abonnementstarieven. Wij gaan natuurlijk volop door met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteit die wij zonder prijsverhogingen beschikbaar stellen. Zo kunnen we je een steeds completere softwareoplossing aanbieden.

Geldt de inflatiecorrectie ook voor mij? 

Alle abonnementen die zijn gestart vóór 1 juli van het huidige kalenderjaar worden geïndexeerd per 1 januari 2026.

Wij hebben een ander indexcijfer met AFAS afgesproken, hoe zit dat?

Enkele klanten hebben vanuit een Europese aanbesteding een ander indexcijfer met AFAS afgesproken. In die situaties hanteren wij het gewenste indexcijfer. Dit is te vinden in de afspraken die met AFAS gemaakt zijn.

Wanneer gaat de indexering in? 

De indexering gaat vanaf de eerste factuur van het volgende kalenderjaar.

Hoe wordt deze jaarmutatie berekend? 

Als basis voor de indexering kijken wij voor onze kosten naar de inflatie, op basis van het CPI (Consumentenprijsindex). Wij hanteren elk jaar de jaarmutatie van afgelopen juli. Deze aanpassing voeren wij niet met terugwerkende kracht uit, maar vanaf 1 januari 2026.

Waarom hanteren jullie het CPI en geen ander indexcijfer? 

Onze kosten bestaan uit diverse zaken. Denk aan onze medewerkers, huisvesting, de kosten van het online platform en kosten van vervoer. Een algemeen indexcijfer zoals het CPI past hier het beste bij. 

Wat was de indexering van de afgelopen jaren?

De indexering van de afgelopen jaren was:

Met ingang van Jaarmutatie CPINederland 
01-2018juli 20171,3% 
01-2019juli 20182,1% 
01-2020juli 20192,5% 
01-2021juli 20201,7% 
01-2022juli 20211,4% 
01-2023juli 2022   10,3% (AFAS 5%) 
01-2024juli 20234,6% 
01-2025juli 20243,7% 

 

Wat staat er in de voorwaarden en kan ik nu opzeggen? 

In de SLA staat vermeld hoe de indexering wordt toegepast. Daarbij hebben wij hele transparante voorwaarden en heb je 12 maanden of langer (zonder eventuele inloopperiode) een factuur ontvangen, dan kan je maandelijks opzeggen.

Heeft de vierdaagse werkweek van AFAS invloed op deze indexering?

De vierdaagse werkweek bij AFAS heeft hier geen invloed op. Wij voeren geen prijsverhogingen door, maar passen alleen een inflatiecorrectie toe. Wij zorgen ervoor dat onze software en dienstverlening ook op de vrijdagen prima blijft werken, ondanks dat wij op vrijdag gesloten zijn.

Ik heb minder medewerkers/gebruikers, hoe kan ik minder betalen? 

Je kunt iedere maand zelf je licentieaantallen muteren. In het Help Center staat uitgebreid beschreven wat je daarvoor moet doen.

Wanneer wordt de prijsindexatie voor het nieuwe jaar bekendgemaakt?

We indexeren jaarlijks de prijzen en houden hierbij rekening met het consumentenprijsindexcijfers van het afgelopen jaar, van juli tot en met juni. Als we indexeren melden we dat voor 1 oktober. De indexering gaat in vanaf de eerste factuur in het volgende kalenderjaar.