Consolidatie

Cijfers van meer dan één administratie.

Introductie

 

Om te consolideren binnen Profit is er binnen de weergave een knop beschikbaar waarmee je kunt wisselen tussen de huidige administratie en alle administraties. Hiermee tel je de waarden van alle administraties bij elkaar. 

Wil je echter niet alle administraties bij elkaar tellen maar slechts een deel, dan maak je voor dat deel een administratieset aan.

Om eliminatieposten te kunnen boeken richt je een extra administratie in, en deze voeg je toe aan de set, waardoor er bij een consolidatie van twee administraties er altijd een set met drie administraties ontstaat.  

Voor de boekingen tussen de administraties gebruik je rekening-courant.

Bij alle relevante output is het mogelijk om de administratieset te kiezen.

Voordelen:

  • Gebruik van extra eliminatie administratie zorgt voor cijfers per administratie en per administratieset.
  • Meerdere consolidaties binnen één omgeving mogelijk.
  • Exploitatie dashboards kunnen ook per administratieset cijfers tonen.

Bereid je goed voor



Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat.
 

  1. Consolidatietypen
    Bepaal welke consolidaties er binnen de omgeving moeten worden ingericht.
  2. Eliminatieposten
    Zorg voor één extra administratie per consolidatie om de eliminatieposten in te boeken.

Tip van de consultant



Het boeken van de eliminatieposten doe je in een aparte administratie, maar wel in de juiste periode. Als je dan rapportage tot en met een periode maakt is dat inclusief de eliminatieposten.

Welke functionaliteit krijg je in

Wat richt je in.

1. Administratie


 

Voor het boeken van de eliminatieposten moet je een administratie inrichten. Gebruik daar één van de tien meegeleverde administraties of maak een nieuwe aan. 

 

2. Administratieset


 

Per groep van administraties die je wilt consolideren maak je een administratieset aan. 

Hierdoor is in veel weergaven naast de huidige administratie en alle administraties ook de set te gebruiken.

Lees hier meer.

3. Rekening-courant


 

Om de boekingen tussen de administraties te kunnen maken moet je werken met rekening-courant. 

Het saldo van de grootboekrekening waar de rekening-courantverhouding op wordt geboekt blijft in evenwicht omdat de boeking door Profit wordt gemaakt.

 

4. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Conversie


Nadat je de inrichting hebt gedaan, moet je er nog voor zorgen dat de data in Profit komt te staan. Hoe je om gaat met conversiewerkzaamheden lees je hier.

Wat


 

Beschrijving


 

Advies


 

1. Administratieset

Maak per consolidatie een administratieset aan met de naam van consolidatie en koppel daar de juiste administraties. 

De administraties mogen in willekeurige volgorde staan. Je kunt dus adm 2,6 en 9 in een set stoppen.

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Ga je nu starten met een nieuwe omgeving?


Als je vandaag gaat starten met een nieuwe omgeving die door ons wordt aangemaakt dan werk je met een template omgeving. Dit is een omgeving die naast de Profit-inrichting specifieke branche onderdelen mee heeft gekregen. In deze omgeving hebben we bovenop de standaard Profit-onderdelen alvast inrichting voor je gedaan. Daarbij moet je denken aan aanvullende type dossier/workflows, declaratieprofielen, signalen, Insite-inrichting, autorisatie, en weergaven.

Wat


 

Type


 

Beschrijving


 

Administraties

inrichting

Standaard worden er 10 ingerichte administraties meegeleverd. Als je drie administraties moet consolideren heb je in totaal vier administraties nodig.

 

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?