Alles heeft een prijs.
Alles heeft een prijs! Dat is eenvoudig gezegd, maar hoe gaat Profit daarmee om. Je hebt verkoopprijzen, inkoopprijzen en acties. Dan is er ook nog een consumentenprijs, een prijs inclusief of exclusief de btw en staffelprijzen. Uiteraard wil je ook speciale prijzen per leverancier of per groep leveranciers. Daarbovenop moet je nog iets met het prijsbeleid en het antwoord op de vraag: Hoe pas ik de prijzen aan al ik een prijsverhoging wil doorvoeren?
Door de hoeveelheid van mogelijkheden is het advies om in de te gebruiken boekingsschermen de orders te laten blokkeren als er sprake is van maximale korting of minimum marge die overschreden wordt.
Werk je met veel verschillende prijzen, laat dan de kortingen achterwege. Wil je met kortingen werken, gebruik dan één prijs waarop korting wordt gegeven.
Voordelen:
(inkoop en verkoop)
Bij de prijzen wordt er gewerkt in lagen van belangrijkheid. Daarbij zijn er standaard drie lagen:
De laagste prijs in de rang is de basisprijs en deze is van toepassing als er op een hogere laag geen prijs bekend is voor het item.
(inkoop en verkoop)
Een actieprijs kenmerkt zich door een begindatum en einddatum van de actie.
Deze kan ook zorgen voor een toeslag of hogere prijs.
Je kunt actieprijzen vastleggen in de toekomst, zodat je een speciale prijs in een actieweek of een introductieprijs bij een nieuw artikel maakt.
(inkoop en verkoop, activering)
Bij een staffelprijs ga je op basis van een hoeveelheid een andere prijs vastleggen.
Dit om een groter volume per order te creëren.