Alles heeft een prijs en/of korting.
Alles heeft een prijs! Dat is eenvoudig gezegd, maar hoe gaat Profit daarmee om. Je hebt verkoopprijzen, inkoopprijzen, kortingen, acties, verrekenprijzen en tarieven van uren. Dan is er ook nog een consumentenprijs, een prijs inclusief of exclusief de btw, staffelprijzen en combikorting. Uiteraard wil je ook speciale prijzen per leverancier of per groep leveranciers. Daarbovenop moet je nog iets met het prijsbeleid en het antwoord op de vraag: Hoe pas ik de prijzen aan al ik een prijsverhoging wil doorvoeren?
Door de hoeveelheid van mogelijkheden is het advies om in de te gebruiken boekingsschermen de orders te laten blokkeren als er sprake is van maximale korting of minimum marge die overschreden wordt.
Voordelen:
(inkoop en verkoop)
Bij de prijzen wordt er gewerkt in lagen van belangrijkheid. Maar je kunt daar ook actieprijzen en staffelprijzen aan toevoegen.
(inkoop en verkoop)
De korting is in een percentage of een bedrag.
Bij de korting wordt ook gewerkt in lagen van belangrijkheid. Daarnaast kennen we actiekortingen over een bepaalde periode of staffelkortingen bij op te geven afnamevolumes.
(projecten)
De items van het type werksoort en kosten krijgen de prijs via het tarief.
Daarbij kun je een splitsing aanbrengen tussen het kostprijstarief en het verkooptarief.
Binnen het orderproces en de voorcalculatie kun je werken met margeberekeningen en controles.
Bij niet voorraadhoudende artikelen wordt gerekend met de opgegeven kostprijs bij het artikel.
Bij voorraadhoudende artikelen wordt gerekend met de opgegeven verrekenprijs (VVP).
De VVP wordt tevens gebruikt voor de bepaling van de voorraadwaarde van artikelen. Hiervoor zet je de activering voorraad aan.
Wil je de voorraadwaarde ook journalisering in Financieel dan zet je de activering journaliseren voorraad ook aan.