Projectprognose

Een periodieke bevriezing van de werkbegroting.

Introductie

 

Middels de projectprognose kan je samen met het projectteam de voortgang van het project bespreken, en waar nodig bijsturen. Actuele inzichten zullen altijd ook doorgevoerd worden in de werkbegroting zodat je te allen tijde actuele stand van zaken bekijkt.

Voordelen:

  • Inzicht in de periodieke wijzigingen per bewakingscode, hierbij kan ook de vergelijking gemaakt worden naar de voorgaande periodes.
  • Voor de accountant kan dit ook als basis gebruikt worden om een onderhandenwerk bepaling mee te doen.

Bereid je goed voor


Voordat je direct aan de slag gaat met de inrichting is het goed dat je nadenkt over onderstaande vragen. Dit zijn bepalende keuzes voor de inrichting van het proces. Ga je dit samen oppakken met bijvoorbeeld een AFAS consultant, zorg dan dat je deze vragen goed hebt voorbereid voordat de consultant op de stoep staat. 

  1. Bewakingscodes
    Zorg dat de bewakingscodes bekend zijn in profit.
  2. Werkbegroting
    Zorg dat er een werkbegroting aanwezig is.

Tip van de consultant


 

Zorg dat de periodetabel voor de projectprognose gelijk wordt gehouden met periodetabel voor de financiële administratie. Hiermee creëer je namelijk ook een snapshot van de verwachte marge einde jaar voor een eventuele OHW boeking.

Welke functionaliteit krijg je in

Profit


  • Projectprognose

Wat richt je in.

1. Periodetabel


 

Afhankelijk van hoe vaak je een projectbespreking wilt gaan houden kan je zelf de gewenste periodetabel instellen.

Hiermee stuur je of je per 4 weken, per week of per maand een projectprognose wilt gaan houden.

Dit is een periodetabel die voor alle administraties van toepassing is.

Lees hier meer.

 

2. Bewakingscodes


 

Voor het opstellen van de projectprognose wordt uitgegaan van de bewakingscodes.

 

3. Werkbegroting


 

Voor het bespreken van de projectprognose wordt er een snapshot gemaakt van de werkbegroting. 

 

4. Kansen en risico's


 

Bij ieder projectprognose kan je kansen en risico's vastleggen om zo je best-case en worst-case scenario in beeld te krijgen.

 

5. Standaard inrichting


 

(checklist)

Controleer de standaard meegeleverde basisinrichting aan de hand van onderstaande rubrieken.

  • Autorisatie gecontroleerd
  • Rapportlay-out volledig
  • Berichtsjabloon in orde
  • Dashboard actief
  • Workflow gecontroleerd
  • Signalen gedeblokkeerd
  • Proces in testomgeving doorlopen

Dit vind je nu al standaard in Profit


We helpen je graag op weg met de standaarden die wij alvast voor je gemaakt hebben. Zo kan je sneller aan de slag. De standaarden zijn voor alle klanten beschikbaar.

Beschikbare cursussen


Wil je een cursus volgen over een onderwerp van dit thema?