Laat ik mij eerst kort voorstellen. Ik ben Rosanne van Dooren, trainer opleidingen en hiervoor applicatie- en procesbeheerder bij AFAS. Naast het beheren van de processen was ik ook verantwoordelijk voor certificeringen. Die combinatie is logisch vanwege de vele raakvlakken. Plannen, doen, controleren en aanpassen, ook wel de Plan-Do-Check-Act (PDCA) methode genoemd, is hierbij een belangrijke kwaliteitsnorm. Dat geldt ook bij de uitlevering van een nieuwe versie van onze software.
Applicatiebeheerders zitten bij AFAS dicht bij het vuur. Ze richten de applicatie in die letterlijk een verdieping onder ons ontwikkeld wordt. Dit maakt dat zij een speciale rol hebben. Want twee weken voor klanten over kunnen, gaan we zelf live met de nieuwste versie. Dit doen we natuurlijk niet zonder onze primaire processen uitgebreid te testen.
Om een nieuwe versie goed te kunnen testen, is het allereerst belangrijk om dit proces te borgen. Verder is het essentieel dat dingen gebeuren zoals ze ‘normaal' ook gebeuren. Met een eigen acceptatieproces voor elke nieuwe versie voldoen we aan deze eisen. Daarvoor hebben we de meest essentiële processen van onze organisatie in kaart gebracht en aan elk proces een ‘procesverantwoordelijke’ gekoppeld. Dat is iemand die het proces normaal ook uitvoert. Zo geven wij dekking aan ons testproces.
AFAS gelooft in procesgericht werken, dus hebben we ook een testproces ingericht. Wil je weten hoe dit proces precies in elkaar zit? Kijk dan hier! Het principe is eenvoudig: alle 'procesverantwoordelijken' moeten hun eigen proces testen en akkoord geven. Zo test de HR-manager bijvoorbeeld het sollicitatieproces. Op die manier ligt de verantwoordelijkheid bij de bron. En als iets nog niet akkoord is, stuur je een incident in dat de ontwikkelaars meteen oppakken. Ook als uit nieuwe functionaliteit een nieuwe wens ontstaat, is het mogelijk om deze meteen in te sturen. Zo blijven de lijnen lekker kort.
Wij gaan ook niet over op een nieuwe versie voordat iedereen de testwerkzaamheden heeft afgerond. Om de status van het testproces in oogopslag te kunnen zien, hebben we een mooi overzicht gemaakt. Alleen als alles op groen staat gaan we over.
Onze afdeling productontwikkeling en mijn collega’s zijn erg enthousiast over het testproces. En niet voor niets. Medewerkers zijn namelijk meer betrokken bij een nieuwe versie en kunnen hun eigen processen en nieuwe functionaliteit al voor de livegang testen en ontdekken. We hebben bijvoorbeeld gemerkt dat de aanvragen voor optimalisatie van de processen, na de livegang van een nieuwe versie, met 20%(!) gestegen zijn ten opzichte van andere jaren. Het is dus duidelijk dat medewerkers meer betrokken zijn en zich echt verantwoordelijk voelen voor de livegang van nieuwe producten. Een bijkomend voordeel is dat onze auditoren ontzettend enthousiast zijn over het testproces. In onze ISO kwaliteitscertificering hebben zij dit procesgerichte denken dan ook als Strength opgenomen.
Om ook jouw testproces en livegang soepel te laten verlopen, kun je bij AFAS (eventueel tijdelijk) een acceptatieomgeving afnemen. Dit geeft je de kans om de nieuwe versie een maand voordat je daadwerkelijk overgaat, te testen op een kopie van jouw omgeving. Wil je meer lezen over hoe we die omgeving inrichten? Kijk dan hier.
Heb je nog geen Accept omgeving maar wil je dit wel? Bekijk dan onze speciale themapagina voor meer informatie over een Accept omgeving.
Op de Dag van de AFAS beheerder deelde Rosanne haar verhaal over het inrichten van een acceptatieportal. Heb je de presentatie van Rosanne gemist of wil je deze graag nog een keer bekijken? Klik dan op onderstaande video.