Inrichtingsplan Acceptatietesten 

 Hoe richt je je acceptatieportal in? 

Op deze pagina vind je de inrichtingsbeschrijving voor het maken van een acceptatieportal. Heb je de blog van Rosanne gemist over de nut en noodzaak van een acceptatieportal? Lees deze dan eerst

Voor het inrichten van een acceptatieportal heb je naast je productieomgeving ook een AFAS Accept omgeving nodig.

Stap 1 - Inzicht

Testcaptains

Voordat je begint is het van belang om Testcaptain(s) aan te stellen. Deze verantwoordelijke houden het testproces in de gaten en ondernemen direct actie als er iets gevonden wordt. 

Processen in kaart brengen

Ga na welke processen kritisch zijn voor jouw organisatie. Wanneer je je processen niet gedocumenteerd hebt, is het van belang om deze eerst in kaart te brengen. 

Bepaal voor deze processen waarom deze kritisch zijn en wat hiervoor getest moet worden. Beleg de verantwoordelijkheid voor het testen bij iemand van de afdeling waar dit proces zich afspeelt.

Enkele voorbeelden van processen:

  • Incidentenafhandeling op de supportafdeling
  • HR-processen zoals Sollicitant Self Service
  • Controlling taken zoals facturatie

Stap 2 - Vastleggen

Aan de slag met een vrij bestand

Richt een vrij bestand in voor ''repeterende werkzaamheden''. Bij AFAS gebruiken we dit onder andere om testwerkzaamheden en schoonmaakwerkzaamheden vast te leggen. Zet In het vrije bestand de benodigde gegevens voor de uitvoering.

Enkele voorbeelden van gegevens voor de uitvoering:

  • Welk team betreft het
  • Uit te voeren testwerkzaamheden 
  • Procesverantwoordelijke
  • Dossieritem nummer voor de status van de nieuwe versie 
  • Welke applicatie het betreft.


Stap 3 - Inrichten

Richt een workflow in voor de testwerkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Hieronder zie je een voorbeeld.

Enkele voorbeelden van mogelijke stappen:

  • Testen
  • Fout gevonden - incident ingestuurd
  • Na livegang uitvoeren (voor werkzaamheden die na livegang getest moeten worden)
  • No go, Met deze fout kunnen we niet over met de live omgeving (ter info procesverantwoordelijke)


Stap 4 - Werkzaamheden Genereren

Zorg ervoor dat de werkzaamheden die vastgelegd zijn gegenereerd worden op het moment dat de nieuwe versie gereed is om te testen. Dit kan bijvoorbeeld door een Signaal in te richten.

Stap 5 -breng alles samen in een portalpagina

Maak een portalpagina met de voor jouw relevante onderdelen voor het testen.

Dingen die je hierin op zou kunnen nemen:

  • Status nieuwe versie
  • Overzichten voor de verschillende statussen van de werkzaamheden: 
    • To do openstaand
    • Fouten gevonden incident ingestuurd
    • No go gevonden. 
  • Linkjes voor de acceptatie(sites/RDP)
  • Overzicht van de testers van de organisatie
  • Linkjes naar bijvoorbeeld: 
    • Het testproces
    • Alle testen
    • Geteste werkzaamheden