Mensen hebben in het algemeen voldoende veerkracht om met bijzondere situaties om te gaan. Kijk bijvoorbeeld naar thuiswerken. Natuurlijk verlangt iedereen weer naar kantoor en ongedwongen kletsen met collega’s. Toch draaien organisaties wel gewoon door en automatisering speelt daarin een grote rol. De vraag is hoe je daar als AFAS Beheerder mee omgaat. Heb jij al een thuiswerkpagina op InSite ingericht om te zorgen dat iedereen slim en handig aan de slag blijft? En, misschien wel belangrijker, met tips om in contact met je collega’s te blijven?
Een ander voorbeeld van een noodzakelijke verandering zien we in de zorg. De vraag naar extra mensen is enorm en er is dus actie nodig. Onder druk is de Werving en Selectie bij veel organisaties heel snel geautomatiseerd. Het mooie is dat de software en workflows om dit proces slim in te richten er gewoon al zijn. Als je je zaken als Succesbeheerder goed op orde hebt, kan je dus heel snel schakelen. Bijvoorbeeld om nieuwe doelgroepen, zoals herintreders, sneller en soepeler aan boord te halen. Ook zonder fysieke contacten. Je kan het onboarden van nieuwe collega’s online perfect inrichten met geautomatiseerde processen en taken. Op die manier krijgen nieuwe collega’s ook digitaal een warm welkom.
Aan automatisering zitten ook spannende kanten, zoals de opkomst van robots. Sommige mensen vrezen hierdoor op termijn voor hun baan. Gelukkig hoef je je hierover als Succesbeheerder geen zorgen te maken. Uit onderzoek onder de toekomstige generatie medewerkers blijkt dat functioneel beheerders in ieder geval goed zitten. Slechts 4 procent van de deelnemers verwacht dat deze rol verdwijnt. De kans dat Succesbeheerders op termijn vervangen worden door robots is dus gelukkig heel klein. ‘Ben je benieuwd hoe robot-proof jouw job is, bekijk dan eens de beroepenzoeker van Jobpersonality.
Maar of je robot-proof bent, hangt niet af van een online tool. Je bent zelf verantwoordelijk. Hoe belangrijk ben je als Succesbeheerder voor je organisatie? Zeker als de wereld sneller verandert dan je kunt bedenken, zijn er in ieder geval altijd nieuwe processen die geautomatiseerd moeten worden. Het is dus vooral zaak dat je daar klaar voor bent. Dat ben je als je blijft investeren in kennis, van Profit en van effectieve communicatie. Op die manier weet je ook in bijzondere tijden precies wat je collega’s en je organisatie nodig hebben. Als je dat mixt met de functionaliteit van Profit weet je zeker dat je elke kans kunt grijpen. Wat er ook om je heen gebeurt.