Alle praktische tools om een nóg betere beheerder te worden!
Super dat je de AFAS Beheerder Checklist hebt ingevuld! Hoe heb je gescoord? En over welke praktische tools wil je nog meer weten? Raadpleeg jij altijd de juiste bronnen en ontvang je al automatisch belangrijke informatie over de software? Je leest alles over de praktische tools op deze pagina.
Checklist nog niet ingevuld? Dat kan alsnog! >
Krijg je heel veel resultaten op je zoekterm? Maak dan gebruik van het filter. Het filter staat standaard geopend naast de zoekresultaten. Op de afbeelding hieronder zie je een deel ervan.
Kun je iets niet vinden in het Help Center? Of staat iets niet duidelijk beschreven? Stuur hiervoor dan een verbetersuggestie in! Dit kan via de groene knop in een Help-artikel.
Via afasstatus.nl word je op de hoogte gehouden van storingen, issues, onderhoudsmeldingen en mededelingen. Die meldingen wil je natuurlijk niet missen! Meld je daarom aan voor updates van AFAS Status. Je ontvangt dan een e-mail of bericht via RSS zodra er een bericht is geplaatst.
Als je ergens niet uit komt, kun je je vraag natuurlijk bij Support stellen. Maar wist je dat er op LinkedIn ook een groep is met ruim 12.000 AFAS-gebruikers die jou kunnen helpen? Het doel van de AFAS Gebruikersgroep is het uitwisselen van kennis onder gebruikers en beheerders. Dus ben je benieuwd hoe anderen een bepaald vraagstuk hebben opgelost of zoek je inspiratie bij andere AFAS-gebruikers? Word lid van de groep en stel je vraag!
Je wilt vast snel antwoord op je vraag. Stuur daarom je incident altijd in via de AFAS Klantportal. Je kunt de situatie dan uitleggen en ondersteunen met printscreens. Zo heeft de Supportmedewerker gelijk een goede situatieschets en kan hij/zij zich vast verdiepen in het onderwerp. Dat scheelt wachttijd en een hoop vragen aan de telefoon.
Heb je een prio? Stuur ook dan je incident in via de AFAS Klantportal en bel er vervolgens achteraan.
Support kan jou niet ondersteunen bij inrichtingsvraagstukken. Heb je daar hulp bij nodig dan staat het team Servicemanagement voor je klaar! Laat de inrichting aan een Servicemanager óf pak het samen op.
Servicemanagement heeft veel voorkomende optimalisaties in pakketten gegoten. Een paar voorbeelden hiervan zijn Digitaal ondertekenen, Onboarding en Debiteurenbeheer. Deze pakketten kun je tegen een vaste prijs laten inrichten.
Als AFAS Beheerder heb je vast te maken met vragen van jouw collega's over de software van AFAS. Het is goed om na te denken over hoe je die vragen organiseert. Ons advies: stop met e-mail en maak gebruik van een ticketingsysteem. Dat kan gewoon met de software van AFAS die je al in huis hebt! Wil je hiermee aan de slag, kijk dan zeker het webinar AFAS Support - Ticketing terug. Hierin nemen Milo en Rosanne je mee in alle mogelijkheden. Ook krijg je een kijkje achter de schermen: hoe organiseren we Support binnen AFAS?
Misschien gebruik je AFAS Pocket nu alleen om in te loggen. Maar deze app heeft veel meer in zijn mars! Je kunt hem namelijk ook gebruiken als ERP-functionaliteit voor bijvoorbeeld het aanvragen van verlof, het boeken van uren en het indienen van declaraties.
Loop je tegen een melding aan binnen AFAS? De oorzaak en oplossing vind je vaak in het Help Center. Maar hoe lees je nou zo'n melding en waarop zoek je dan in het Help Center? Je leest er alles over in een speciaal artikel in het Help Center.
Ga je aan de slag met nieuwe functionaliteiten? Gaaf! De grootste tip die we hierbij kunnen geven is: richt het eerst in een testomgeving in. Gaat er dan iets mis? Geen probleem, dat heeft geen invloed op je productieomgeving. Dat werkt en test een stuk prettiger!
Als AFAS Beheerder binnen jouw organisatie is het handig om beheerdersrechten voor de AFAS Klantportal te hebben. Je hebt dan rechten om nieuwe contactpersonen toe te voegen, gegevens van bestaande contactpersonen te wijzigen, andere beheerders vast te leggen en alle incidenten in te zien.
Jij bepaalt als beheerder van de AFAS Klantportal welke collega's als contactpersoon worden toegevoegd. Iemand moet contactpersoon zijn als hij/zij een cursus gaat volgen en/of incidenten wil insturen. Denk vooral over het laatste goed na: misschien wil je wel dat collega's zoveel mogelijk eerst jou inschakelen en dat jij een incident instuurt bij Support als je er niet uitkomt.
Wil jij relevante mails ontvangen over bijvoorbeeld nieuwe updates en belangrijke wijzigingen? Zorg er dan voor dat je in je persoonlijke gegevens op de AFAS Klantportal de rol Beheer van AFAS aanvinkt. Op basis van de rol(len) die je daar aanvinkt, ontvang je van ons gerichte mails met informatie die voor jou of jouw organisatie van belang is.
Bij de uitlevering van een nieuwe Profit versie krijg je een updatedatum toegewezen. Op die datum worden jullie omgevingen overgezet naar de nieuwe versie. Komt dit niet uit, dan kun jij als beheerder van de AFAS Klantportal deze datum zelf aanpassen.
In de releasenotes lees je welke wijzigingen we in de software hebben doorgevoerd. Dit kan via een nieuwe Profit versie of via een patch zijn gedaan. Je vindt de Profit releasenotes op de AFAS Klantportal en in het Help Center als je filtert op de bron Releasenote.