Je kunt je eigen AFAS-dashboards bouwen in Power BI en deze delen met je collega's. In Profit 5 hadden we al enkele dashboard beschikbaar gesteld. We zijn daar nu een stap verder in gegaan: je kunt zelf dashboards toevoegen via Profit in Algemeen / Uitvoer / Beheer / Dashboards. Dat kan op twee manieren: je kopieert een bestaand dashboard, of je maakt een nieuw dashboard aan op basis van een databron (een soort gegevensverzameling). Vervolgens kun je alle velden en koppelingen in een simpele grafische weergave inrichten en het dashboard publiceren richting Power BI.
Met Profit 6 worden ongeveer 15 nieuwe dashboards meegeleverd. Deze dashboards zijn niet onmiddellijk beschikbaar, want deze worden geleidelijk uitgeleverd.
We hebben een nieuwe RapportGenerator waarbij gebruiksvriendelijkheid voorop staat. De eerste rapporten zijn al uitgeleverd. Als je met de nieuwe RapportGenerator aan de bak gaat, dan zie je direct dat deze gebruiksvriendelijker is dan de oude. De nieuwe report designer maakt het mogelijk rapporten op eenvoudige wijze te vertalen. Een ander voordeel: de RapportGenerator kan je huisstijl volgen, waardoor rapporten automatisch lettertype, kleuren en logo van de huisstijl overnemen. Je legt de huisstijl eenmalig vast in de omgevingsinstellingen. Verandert er iets in je huisstijl, dan voer je de wijziging eenmalig door. Vanaf dat moment zie je de rapporten in de nieuwe huisstijl, bijvoorbeeld met je nieuwe logo of nieuwe kleuren.
Je blijft rapporten gewoon via de bekende functies raadplegen, zoals Financieel / Uitvoer / Rapport en HRM / Uitvoer / Rapport HRM. Als je een 'nieuw' rapport opent, krijg je wel een nieuwe viewer met een moderne look & feel.
De oude RapportGenerator blijft gewoon werken. De nieuwe Rapportgenerator is voorlopig niet geschikt voor rapporten die je koppelt in Profit voor de uitvoer van vaste rapporten. Met andere woorden: voor bijvoorbeeld facturen, cursusbevestigingen en loonstroken gebruik je nog de oude RapportGenerator.
Je beheert je huisstijlen nu centraal in Profit via Algemeen / Omgeving Eigenschappen, tabblad Huisstijl. We kennen de huisstijlen al uit Pocket en Profit kon natuurlijk niet achterblijven. Een huisstijl bevat twee standaardkleuren, een standaardlettertype en logo's. Je kunt één huisstijl als standaard instellen en die huisstijl kan dan doorwerken in de rapporten die met de nieuwe report designer gemaakt zijn. Hierdoor hebben deze rapporten dus altijd de juiste opmaak, ook als je in de omgevingsinstellingen een andere huisstijl als standaard instelt.
De huisstijlen in de omgevingsinstellingen zijn nu geïntegreerd met de huisstijlen in Pocket. Je onderhoudt de huisstijlen altijd per omgeving, maar je bepaalt in Pocket welke huisstijl je voor Pocket wilt toepassen. Als je al huisstijlen voor Pocket had gemaakt, dan worden deze automatisch overgezet als omgevings-huisstijlen. Je hoeft hier verder niets voor te doen, de huisstijlen voor Pocket blijven gewoon werken.
Het is vanaf nu mogelijk om binnen een beheersmaatregel een repeterende taak toe te voegen. Zo automatiseer je terugkerende processen zoals controles, rapportages en reminders. Stel de taak één keer in, bepaal de frequentie, en laat Profit het werk doen. Elke taak wordt automatisch gegenereerd, zodat jij je kunt richten op wat echt belangrijk is.
Krijg grip op je beheersmaatregelen en automatiseer het proces!
Control framework is uitgebreid! Er zijn drie standaard typen control frameworks toegevoegd:
Deze nieuwe typen beschikken al over de benodigde eisen (bij Normenkader IBP: normen). Het monitoren en voldoen aan de eisen wordt met deze standaardtypen een fluitje van een cent!
Met de toegestane bestandsextensies krijg je meer controle over bestanden die worden geüpload in Profit. Je bepaalt namelijk zelf welke bestandsextensies toegestaan zijn bij dossieritems, reacties op dossieritems, documenten en reacties op documenten. Hierdoor kun je bijvoorbeeld bepalen dat alleen .jpg, .png en .docx zijn toegestaan. Als iemand een nieuw dossieritem met een Excel toevoegt, dan volgt er een foutmelding. Om je processen nog beter te stroomlijnen, kun je dit ook instellen per type dossieritem. Wil jij bij een bepaald type dossieritem alleen .pdf toestaan? Zo geregeld!
Geen apart wachtwoord meer voor OutSite! Profit- en InSite-gebruikers die inloggen via de AFAS Online portal, worden automatisch ingelogd op OutSite. Deze methode is alleen beschikbaar voor gebruikers die inloggen met e-mailadres en wachtwoord op AFAS Online.
De beheerder van OutSite stelt in dit in in de eigenschappen van OutSite. Deze inlogmethode zal dan gaan gelden voor alle OutSite-gebruikers, dus ook voor externe OutSite-gebruikers (klanten). Als je deze methode niet gebruikt, dan blijft alles bij het oude.
Het toegangslogboek is verder uitgebreid. Het is nu ook mogelijk om logging op te vragen van OutSite, Connectoren en AFAS Pocket. Daarnaast is het aanvragen van een specifieke logging eenvoudiger gemaakt. Voor Profit kun je nu de logging per scherm opvragen. Daarnaast worden ook meer zaken gelogd binnen Profit. De beheerder vraagt de logregels op via de AFAS Online portal.
Deze functionaliteit wordt onafhankelijk van de release van Profit 6 beschikbaar gesteld. We geven het op deze pagina aan als het zover is.
Je kunt je connectoren nu aanroepen op basis van Oauth 2.1. Hierbij wordt gebruik gemaakt van tokens met een beperkte levensduur. Voor de nerds onder ons: Profit ondersteunt zowel de Authorization code flow als de Client credentials flow. Om deze techniek te gaan gebruiken, moet je een nieuwe app connector met de juiste instellingen aanmaken.
Bestaande app connectoren blijven gewoon werken, hierin verandert niets.
Bestaande app connectoren blijven gewoon werken, hierin verandert niets.