Checklist overgang Profit 6

Belangrijke wijzigingen in bestaande functionaliteit

PCC

Er is een nieuwe versie van het PCC voor Profit 6. Je kunt het PCC downloaden via Profit of InSite. Ook is er een download beschikbaar op de AFAS Klantportal. Als je zelf installaties/wijzigingen op je pc mag uitvoeren, kun je het PCC zelf bijwerken.

De nieuwe versie van het PCC is niet verplicht. Het PCC van Profit 1 is dus ook bruikbaar voor Profit 6. Oudere versies van het PCC kunnen niet meer gebruikt worden. De nieuwe PCC voor Profit 6 kan wél met Profit 5 gebruikt worden.

Opgelost in het nieuwe PCC voor Profit 6
Het volgende issue is opgelost. Je kunt het PCC gebruiken om e-mailberichten mét bijlagen vast te leggen in Profit in de vorm van een dossieritem. Als een e-mailbericht met meerdere bijlagen met dezelfde naam had, maar verschillende inhoud, dan werden alle bijlagen met dezelfde inhoud opgeslagen. Je zag alle bijlagen in Profit (met dezelfde naam), maar alle bijlagen hadden dezelfde inhoud. Hierdoor ging de inhoud van andere bijlagen verloren. Dit is opgelost in de nieuwe versie van het PCC die met Profit 6 uitkomt.
Deze fout speelde alleen in het PCC, niet in invoegtoepassingen voor Outlook of Gmail.

Meer over deze functionaliteit

AFAS-token altijd base64-encoded versturen

Vanaf Profit 6 is het bij een aanroep van de AFAS Api (REST en SOAP) verplicht om de AFAS-token mee te geven in Base64-formaat via de Authorization HTTP-header.

Deze methode wordt al lange tijd aanbevolen door AFAS, maar is met ingang van Profit 6 verplicht. Als je de token na de overgang op Profit 6 aanbiedt in een onjuist formaat (meestal is dit plain text) dan zal dit resulteren in een 500-foutmelding.

Vooralsnog blijft het in een SOAP-bericht nog mogelijk om de token mee te geven in de Body. Deze methode wordt sterk ontraden en zal op termijn worden afgeschaft.

Meer over deze functionaliteit

Toegestane bestandsextensies controleren en aanvullen

Met de 'toegestane bestandsextensies' (allowlist) bepaal je zelf welke bestandstypen toegestaan zijn voor:

  • Documenten en bijlagen bij documenten (het gaat hier om InSite- en OutSite-documenten).
  • Bijlagen bij dossieritems en bij reacties op dossieritems.

Om te zorgen dat iedereen in beginsel lekker kan doorwerken, hebben wij de lijst met toegestane bestandsextensies al voor je gevuld. Na de overstap op Profit 6 zal de lijst namelijk direct van kracht zijn om te kijken of bestanden die worden geüpload, wel toegestaan zijn. Natuurlijk kun je als beheerder deze lijst aanpassen. Ga naar Algemeen / Inrichting / Toegestane bestandsextensies. Loop de volgende punten na:

  • De lijst bevat bestandsextensies die door AFAS worden onderhouden, deze hebben het niveau Profit. Je kunt deze bestandsextensies niet verwijderen. Als je een bestandsextensie niet wilt gebruiken, dan blokkeer je deze.
  • Tijdens de overstap naar Profit 6 wordt de lijst gevuld met bestandsextensies die eerder gebruikt zijn voor bijlagen. Je hoeft de bestandsextensies dus niet allemaal zelf toe te voegen, het overgrote deel zal al goed staan. Verwijder of blokkeer extensies die je niet wilt gebruiken.
    Hoe vindt deze conversie plaats? Profit inventariseert alle bestandsextensies die in de omgeving zijn gebruikt in bijlagen bij dossieritems of documenten vanaf 1 januari 2024. De lijst wordt gevuld met bestandsextensies van 2 t/m 6 tekens (letters en cijfers). Er zijn enkele beperkingen van toepassing om de lijst 'netjes' te houden: extensies met spaties, extensies die alleen uit cijfers bestaan en extensies met speciale tekens worden niet meegenomen. 
  • Ontbreken er extensies die wel toegestaan zijn in de omgeving? Voeg deze extensies dan zelf handmatig toe.
  • Gebruik je digitaal ondertekenen? Dan moeten de bestandsextensies .docx en .pdf altijd toegestaan zijn.

Meer over deze functionaliteit

Indienst, herindienst en sollicitant indienst niet meer beschikbaar

Met de komst van Profit 6 hebben we afscheid genomen van de workflows Medewerker indienstSollicitant indienst en Medewerker herindienst. Deze brengen we samen in de nieuwe workflow Onboarden.

Je kunt geen gebruik meer maken van:

  • Medewerker indienst (-15)
  • Sollicitant indienst (-45)
  • Medewerker herindienst (-24)

Na de overgang op Profit 6 blokkeren we bovenstaande dossieritems. Dat betekent dat je die niet meer kunt insturen. We verwijderen geen data. Dossieritems die al zijn ingestuurd, kun je wel afronden na de overgang op Profit 6.

Meer over deze functionaliteit

Weergaven InSite

Sollicitanten kunnen vanaf Profit 6 meerdere keren solliciteren op dezelfde vacature. Hiervoor hebben we een nieuwe HRM-instelling toegevoegd.

Na de overgang op Profit 6 staat de instelling voor herhaalde sollicitaties standaard op ‘Nee, opnieuw solliciteren op dezelfde vacature is niet toegestaan (N)’. Als je deze instelling handmatig verandert naar ‘Ja, sollicitanten kunnen meerdere keren solliciteren op dezelfde vacature (J)’, kan het zijn dat je in verschillende weergaven in InSite meerdere dossieritems met dezelfde omschrijving ziet.

Om een duidelijk overzicht te behouden (en te voorkomen dat je verdwaalt in een doolhof van sollicitaties), is het handig om de kolommen ‘Sollicitatiedatum’ en/of ‘Status’ toe te voegen aan je eigen weergaven. Geen zorgen, in de standaard meegeleverde weergaven hebben wij deze kolommen al voor je toegevoegd. Wij houden ook van een beetje overzicht!

Meer over deze functionaliteit

Nieuwe velden documentsjabloon Vacature

In het documentsjabloon Vacature (Profit) zijn nieuwe velden beschikbaar gemaakt. Deze velden zijn ook toegevoegd aan de documentsjablonen die op basis van Vacature (Profit) zijn toegevoegd, maar deze velden zijn nog niet zichtbaar op de pagina. We hebben hiervoor gekozen omdat de toegevoegde velden aan het documentsjabloon, ook automatisch worden toegevoegd aan de gepubliceerde vacatures. Je kiest zelf wanneer en welke veld(groepen) je beschikbaar maakt op de vacature. Je hebt hierbij 2 opties:

  1. Je past de bestaande documentsjablonen aan.  Wij adviseren om de bestaande vacatures aan te vullen met de gegevens die je wilt tonen. Voorbeeld: als je het gegeven 'Loonschaal' wilt tonen, dan zorg je er eerst voor dat het gegeven 'Loonschaal' gevuld wordt bij de vacatures die nu open staan als document. Vervolgens voeg je het gegeven toe aan het documentsjabloon, waardoor het ook toegevoegd wordt aan de gepubliceerde documenten.
  2. Je maakt nieuwe documentsjablonen met de gegevens die je in de toekomst wilt gaan gebruiken. In dit geval hoef je de bestaande vacatures niet aan te passen. 

Status sollicitatie - codetabel

Na de overgang op Profit 6 is de vrije codetabel voor status sollicitatie komen te vervallen en vervangen voor een nieuwe. Dit betekent dat het huidige statusveld onzichtbaar zal zijn. Echter, maak je geen zorgen, we zullen een conversie uitvoeren waarbij de statussen van de codetabel worden overgenomen naar de nieuwe tabel. Deze statussen zullen vervolgens worden gekoppeld aan de bestaande sollicitaties.

Pas eventueel weergaven in Profit en InSite aan waar deze statussen in gebruik zijn.

Meer over deze functionaliteit

Gegevensverzamelingen niet meer beschikbaar

De volgende gegevensverzamelingen zijn in verband met de komst van Talentmanagement niet meer beschikbaar:

  • Competentieclusters overzichten AFAS
  • Competentieclusters overzichten klant
  • Overzicht werksoorten bij rollen

Door het vervallen van de gegevensverzamelingen kunnen weergaven, rapporten etc. geraakt zijn. 

Meer over deze functionaliteit

Gesprekkencyclus

Maak je gebruik van gesprekken binnen de gesprekkencyclus in InSite? Dan is het belangrijk om na de overgang naar Profit 6 de opmaak van de nieuwe aanmaken en aanpassen profielpagina’s te controleren. De gespreksopmaak is opnieuw opgebouwd, wat betekent dat je bestaande inrichting mogelijk niet meer goed aansluit op de gewenste werkwijze. 

Controleer van ieder gesprekstype (doelstellingsgesprek, voortgangsgesprek, beoordelingsgesprek en nulmeting) de profielpagina’s en de bijbehorende contexten. Daarbij gaat het zowel om de aanmaken als de aanpassen pagina’s. 

Daarnaast is de pagina Medewerker ontwikkeling hernoemd naar Medewerker Talentmanagement. Deze is nu volledig afgestemd op de nieuwe functionaliteit van Talentmanagement. Als je gebruikmaakt van de AFAS-versie, is het belangrijk om deze pagina goed te controleren, omdat deze is aangepast naar de functionaliteit van Talentmanagement.

Wij adviseren om over te stappen op de nieuwe Talentmanagement functionaliteit en de voordelen zelf te ervaren!

Meer over deze functionaliteit

Google Maps Directions API

Google ondersteunt niet langer de Directions API en zal binnenkort niet meer werkzaam zijn voor de afstandsberekening bij kilometerdeclaraties, onboarden en een adreswijziging. Vanaf Profit 6 kun je gebruik maken van de Google Maps Routes API. Om de afstandsberekening te behouden is ons advies om het communicatieprofiel Google Maps API te deblokkeren en het pagina-onderdeel toe te voegen aan de pagina's.

Door middel van een conversie is de huidige API al voor je gevuld in het communicatieprofiel.

Meer over deze functionaliteit

Extra salarisvelden in gegevensverzamelingen voor vacatures 

Vanaf Profit 6 kun je een loonschaal koppelen aan een vacature. Om de juiste bedragen uit de loonschalen op te halen, zijn er nieuwe, extra velden toegevoegd aan de gegevensverzamelingen voor vacatures. Het gaat om de functievelden Salaris, Min. salaris en Max. salaris. Als er gekozen is voor Loonschaal, tonen deze functievelden de bedragen uit de loonschaal. Kies je voor Vast salaris of Min-max salaris, dan wordt in deze functievelden het bedrag overgenomen dat handmatig is ingevuld.

Wil je gebruik maken van de nieuwe loonschaalintegratie? Controleer dan de gegevensverzamelingen en gebruik de nieuwe functievelden waar dat mogelijk is. 

 

Meer over deze functionaliteit

Ondersteuning nieuw SEPA XML-formaat voor betaal- en incassobestanden

Vanaf 22 november 2025 is het verplicht om je betaal- en incassobestanden in SEPA XML-versie 2019 aan te leveren bij de banken. Profit ondersteunt nu dit nieuwe formaat.

De conversie naar Profit 6 zorgt dat alle Nederlandse (NL) en Belgische (BE) bankrekeningen automatisch worden ingesteld op de nieuwe SEPA XML-versie 2019. Dit betekent dat je bij het aanmaken van een nieuwe betaal-, terugbetaal, incasso-opdracht of payroll betaalopdracht direct gebruikmaakt van deze nieuwe versie.

Voor bankrekeningen in andere landen blijft de instelling standaard op versie 2009, omdat niet alle buitenlandse banken het nieuwe formaat ondersteunen. Je kunt deze instelling eenvoudig aanpassen via Algemeen / Instellingen betalingen / Bankrekening, tabblad Bankrekening, met het nieuwe veld SEPA-versie.

Heb je bankrekeningen in andere SEPA-landen? Controleer dan of de bank het nieuwe SEPA-formaat ondersteunt en pas dit formaat aan bij je bankrekening.

Meer over deze functionaliteit

Mailadres per administratie en verbetering herkenning e-facturen

In het communicatieprofiel voor e-facturen kun je vanaf Profit 6 meerdere regels toevoegen, zodat je meerdere mailadressen kunt instellen. 

Wat is er gewijzigd? In Profit is het tabblad Instellingen in het communicatieprofiel E-facturen verwerken via de e-mail veranderd naar Regels. Na de conversie naar Profit 6 vind je hier één regel met de instellingen die je eerder had ingesteld. Dit zorgt ervoor dat de werking van de instellingen gelijk blijft in Profit 6.

Wil je meerdere mailboxen instellen of een ander e-mailadres koppelen aan een specifieke administratie? Voeg deze dan toe op het tabblad Regels. Dit biedt je de flexibiliteit om per administratie een eigen e-mailadres te gebruiken, waardoor e-facturen direct in de juiste administratie terechtkomen.

Meer over deze functionaliteit

Inkoopofferte functionaliteit aanpassen

  • Heb je eigen rapporten voor Offerteaanvraag? Deze verwijzen naar het veld Vervaldatum van offerte. Wijzig dit naar het veld Vervaldatum van offerteaanvraag, waar nodig.
  • Voeg het veld Onderwerp (uit de wizard voor uitnodigen en die uit de wizard voor afwijzen) toe aan je berichtsjablonen als je wilt dat de tekst die de gebruiker daar invult, in de samengevoegde berichten komt. Als je dit niet gebruikt, verberg dan de velden in de wizards via de veldinstellingen.
  • Pas de autorisatie op de actie Acceptatie terugdraaien (ontvangen offertes) en de nieuwe actie Dossier (bij offerteaanvragen en ontvangen offertes) aan indien nodig.
  • Voeg in de bestaande workflow Offerteaanvraag (-66) de nieuwe speciale actie Vervallen toe als je wilt dat vanuit de workflow de status van de offerteaanvraag automatisch op vervallen gezet wordt.  

Meer over deze functionaliteit

InSite-pagina's voor plaatsing en prijsafspraak aanpassen

in de standaard InSite-pagina’s voor Plaatsing en Prijsafspraak zijn de pagina-onderdelen Prijsafspraakregels aanmaken plaatsing en Medewerkers Flex Massaplaatsing weergave (als dit van toepassing is) vervangen door nieuwe. Deze nieuwe pagina-onderdelen zijn bovenaan toegevoegd. Pas jouw pagina’s aan. Het gaat dan minimaal om de pagina’s voor aanmaken, beoordelen en aanpassen bij beoordelen.

Meer over deze functionaliteit

Veld Administratie in klantovereenkomst

Als er op een klantovereenkomst plaatsingen zijn toegevoegd, kun je de administratie niet meer wijzigen. Dit was voorheen wel mogelijk.

Meer over deze functionaliteit

Weken telling voor reserveringen

De controle op de tellingen bij twee velden is gewijzigd. Daar mag nu alleen nog een waarde tussen 1 en 999 staan. Het gaat om de velden in de HRM instellingen (HRM / Beheer / Instellingen / tabblad Flex):

  • Weken na uit dienst t.b.v. reservering (kopje Reservering automatisch uitbetalen).
  • Weken na einde plaatsing/contract als de optie Medewerker automatisch uitdienst melden aan staat (kopje Automatisch uitdienst melden).

Als de waarden hier onder 1 of boven 999 liggen, volgt een foutmelding in het reserveringcorrectie- of automatisch uitdienstmeldenproces.

Meer over deze functionaliteit

Veld Totaal kosten

Voor Flex geldt: het veld Totaal kosten bevat het totaal van het loonbedrag van de kosten.

Voor Flex met de activering Inkoop/ZZP geldt: In het veld Totaal kosten telt Profit alleen de regels van het type Kosten op. In het veld Totaal inkoopkosten telt Profit alle regels, zowel van het type kosten als van werksoorten, bij elkaar op.

Meer over deze functionaliteit

Autorisatie InSite

De pagina Flex medewerkers portaal is niet langer gekoppeld aan de functionaliteit InSite, maar alleen aan Manager self service/raadplegen.

De pagina’s Flex Back Office, Flex Inkoop en Flex relatiebeheer zijn niet langer gekoppeld aan de functionaliteit InSite, maar alleen aan Verkooprelaties beheren. Deze pagina’s vallen onder het type pagina Verkooprelatie. Dit type pagina moet dan ook geactiveerd zijn in de instellingen van de Site.

Meer over deze functionaliteit

Verkooprelatieprofiel voor rapport en berichtsjabloon van factuurvoorstel

In Profit 6 kun je aparte instellingen maken voor rapporten en berichtsjablonen voor factuurvoorstellen. Dit geldt zowel voor voorstellen vanuit termijnen als voor handmatige projectfactuurvoorstellen. Voorheen had je maar één instelling voor beide soorten in het veld Factuurvoorstel. Bij de overgang naar Profit 6 worden de nieuwe velden automatisch gevuld met de waarde die eerder in Profit 5 in het veld Factuurvoorstel stond.

Wil je verschillende rapporten of berichtsjablonen gebruiken voor Termijnfactuurvoorstellen en Projectfactuurvoorstellen? Pas dit dan aan in het verkooprelatieprofiel, op het tabblad Rapport factuur en Berichtsjabloon factuur. Hierop vind je de nieuwe velden Termijnfactuurvoorstel en Projectfactuurvoorstel.

Meer over deze functionaliteit

Inkoopofferte proces geoptimaliseerd

Gebruik je inkoopoffertes? Raadpleeg dan de punten bij Ordermanagement hierboven.