Er is een nieuwe versie van het PCC voor Profit 6. Je kunt het PCC downloaden via Profit of InSite. Ook is er een download beschikbaar op de AFAS Klantportal. Als je zelf installaties/wijzigingen op je pc mag uitvoeren, kun je het PCC zelf bijwerken.
De nieuwe versie van het PCC is niet verplicht. Het PCC van Profit 1 is dus ook bruikbaar voor Profit 6. Oudere versies van het PCC kunnen niet meer gebruikt worden. De nieuwe PCC voor Profit 6 kan wél met Profit 5 gebruikt worden.
Opgelost in het nieuwe PCC voor Profit 6
Het volgende issue is opgelost. Je kunt het PCC gebruiken om e-mailberichten mét bijlagen vast te leggen in Profit in de vorm van een dossieritem. Als een e-mailbericht met meerdere bijlagen met dezelfde naam had, maar verschillende inhoud, dan werden alle bijlagen met dezelfde inhoud opgeslagen. Je zag alle bijlagen in Profit (met dezelfde naam), maar alle bijlagen hadden dezelfde inhoud. Hierdoor ging de inhoud van andere bijlagen verloren. Dit is opgelost in de nieuwe versie van het PCC die met Profit 6 uitkomt.
Deze fout speelde alleen in het PCC, niet in invoegtoepassingen voor Outlook of Gmail.
Vanaf Profit 6 is het bij een aanroep van de AFAS Api (REST en SOAP) verplicht om de AFAS-token mee te geven in Base64-formaat via de Authorization HTTP-header.
Deze methode wordt al lange tijd aanbevolen door AFAS, maar is met ingang van Profit 6 verplicht. Als je de token na de overgang op Profit 6 aanbiedt in een onjuist formaat (meestal is dit plain text) dan zal dit resulteren in een 500-foutmelding.
Vooralsnog blijft het in een SOAP-bericht nog mogelijk om de token mee te geven in de Body. Deze methode wordt sterk ontraden en zal op termijn worden afgeschaft.
Met de 'toegestane bestandsextensies' (allowlist) bepaal je zelf welke bestandstypen toegestaan zijn voor:
Om te zorgen dat iedereen in beginsel lekker kan doorwerken, hebben wij de lijst met toegestane bestandsextensies al voor je gevuld. Na de overstap op Profit 6 zal de lijst namelijk direct van kracht zijn om te kijken of bestanden die worden geüpload, wel toegestaan zijn. Natuurlijk kun je als beheerder deze lijst aanpassen. Ga naar Algemeen / Inrichting / Toegestane bestandsextensies. Loop de volgende punten na:
Met de komst van Profit 6 hebben we afscheid genomen van de workflows Medewerker indienst, Sollicitant indienst en Medewerker herindienst. Deze brengen we samen in de nieuwe workflow Onboarden.
Je kunt geen gebruik meer maken van:
Na de overgang op Profit 6 blokkeren we bovenstaande dossieritems. Dat betekent dat je die niet meer kunt insturen. We verwijderen geen data. Dossieritems die al zijn ingestuurd, kun je wel afronden na de overgang op Profit 6.
Sollicitanten kunnen vanaf Profit 6 meerdere keren solliciteren op dezelfde vacature. Hiervoor hebben we een nieuwe HRM-instelling toegevoegd.
Na de overgang op Profit 6 staat de instelling voor herhaalde sollicitaties standaard op ‘Nee, opnieuw solliciteren op dezelfde vacature is niet toegestaan (N)’. Als je deze instelling handmatig verandert naar ‘Ja, sollicitanten kunnen meerdere keren solliciteren op dezelfde vacature (J)’, kan het zijn dat je in verschillende weergaven in InSite meerdere dossieritems met dezelfde omschrijving ziet.
Om een duidelijk overzicht te behouden (en te voorkomen dat je verdwaalt in een doolhof van sollicitaties), is het handig om de kolommen ‘Sollicitatiedatum’ en/of ‘Status’ toe te voegen aan je eigen weergaven. Geen zorgen, in de standaard meegeleverde weergaven hebben wij deze kolommen al voor je toegevoegd. Wij houden ook van een beetje overzicht!
In het documentsjabloon Vacature (Profit) zijn nieuwe velden beschikbaar gemaakt. Deze velden zijn ook toegevoegd aan de documentsjablonen die op basis van Vacature (Profit) zijn toegevoegd, maar deze velden zijn nog niet zichtbaar op de pagina. We hebben hiervoor gekozen omdat de toegevoegde velden aan het documentsjabloon, ook automatisch worden toegevoegd aan de gepubliceerde vacatures. Je kiest zelf wanneer en welke veld(groepen) je beschikbaar maakt op de vacature. Je hebt hierbij 2 opties:
Na de overgang op Profit 6 is de vrije codetabel voor status sollicitatie komen te vervallen en vervangen voor een nieuwe. Dit betekent dat het huidige statusveld onzichtbaar zal zijn. Echter, maak je geen zorgen, we zullen een conversie uitvoeren waarbij de statussen van de codetabel worden overgenomen naar de nieuwe tabel. Deze statussen zullen vervolgens worden gekoppeld aan de bestaande sollicitaties.
Pas eventueel weergaven in Profit en InSite aan waar deze statussen in gebruik zijn.
De volgende gegevensverzamelingen zijn in verband met de komst van Talentmanagement niet meer beschikbaar:
Door het vervallen van de gegevensverzamelingen kunnen weergaven, rapporten etc. geraakt zijn.
Maak je gebruik van gesprekken binnen de gesprekkencyclus in InSite? Dan is het belangrijk om na de overgang naar Profit 6 de opmaak van de nieuwe aanmaken en aanpassen profielpagina’s te controleren. De gespreksopmaak is opnieuw opgebouwd, wat betekent dat je bestaande inrichting mogelijk niet meer goed aansluit op de gewenste werkwijze.
Controleer van ieder gesprekstype (doelstellingsgesprek, voortgangsgesprek, beoordelingsgesprek en nulmeting) de profielpagina’s en de bijbehorende contexten. Daarbij gaat het zowel om de aanmaken als de aanpassen pagina’s.
Daarnaast is de pagina Medewerker ontwikkeling hernoemd naar Medewerker Talentmanagement. Deze is nu volledig afgestemd op de nieuwe functionaliteit van Talentmanagement. Als je gebruikmaakt van de AFAS-versie, is het belangrijk om deze pagina goed te controleren, omdat deze is aangepast naar de functionaliteit van Talentmanagement.
Wij adviseren om over te stappen op de nieuwe Talentmanagement functionaliteit en de voordelen zelf te ervaren!
Google ondersteunt niet langer de Directions API en zal binnenkort niet meer werkzaam zijn voor de afstandsberekening bij kilometerdeclaraties, onboarden en een adreswijziging. Vanaf Profit 6 kun je gebruik maken van de Google Maps Routes API. Om de afstandsberekening te behouden is ons advies om het communicatieprofiel Google Maps API te deblokkeren en het pagina-onderdeel toe te voegen aan de pagina's.
Door middel van een conversie is de huidige API al voor je gevuld in het communicatieprofiel.
Vanaf Profit 6 kun je een loonschaal koppelen aan een vacature. Om de juiste bedragen uit de loonschalen op te halen, zijn er nieuwe, extra velden toegevoegd aan de gegevensverzamelingen voor vacatures. Het gaat om de functievelden Salaris, Min. salaris en Max. salaris. Als er gekozen is voor Loonschaal, tonen deze functievelden de bedragen uit de loonschaal. Kies je voor Vast salaris of Min-max salaris, dan wordt in deze functievelden het bedrag overgenomen dat handmatig is ingevuld.
Wil je gebruik maken van de nieuwe loonschaalintegratie? Controleer dan de gegevensverzamelingen en gebruik de nieuwe functievelden waar dat mogelijk is.
Vanaf 22 november 2025 is het verplicht om je betaal- en incassobestanden in SEPA XML-versie 2019 aan te leveren bij de banken. Profit ondersteunt nu dit nieuwe formaat.
De conversie naar Profit 6 zorgt dat alle Nederlandse (NL) en Belgische (BE) bankrekeningen automatisch worden ingesteld op de nieuwe SEPA XML-versie 2019. Dit betekent dat je bij het aanmaken van een nieuwe betaal-, terugbetaal, incasso-opdracht of payroll betaalopdracht direct gebruikmaakt van deze nieuwe versie.
Voor bankrekeningen in andere landen blijft de instelling standaard op versie 2009, omdat niet alle buitenlandse banken het nieuwe formaat ondersteunen. Je kunt deze instelling eenvoudig aanpassen via Algemeen / Instellingen betalingen / Bankrekening, tabblad Bankrekening, met het nieuwe veld SEPA-versie.
Heb je bankrekeningen in andere SEPA-landen? Controleer dan of de bank het nieuwe SEPA-formaat ondersteunt en pas dit formaat aan bij je bankrekening.
In het communicatieprofiel voor e-facturen kun je vanaf Profit 6 meerdere regels toevoegen, zodat je meerdere mailadressen kunt instellen.
Wat is er gewijzigd? In Profit is het tabblad Instellingen in het communicatieprofiel E-facturen verwerken via de e-mail veranderd naar Regels. Na de conversie naar Profit 6 vind je hier één regel met de instellingen die je eerder had ingesteld. Dit zorgt ervoor dat de werking van de instellingen gelijk blijft in Profit 6.
Wil je meerdere mailboxen instellen of een ander e-mailadres koppelen aan een specifieke administratie? Voeg deze dan toe op het tabblad Regels. Dit biedt je de flexibiliteit om per administratie een eigen e-mailadres te gebruiken, waardoor e-facturen direct in de juiste administratie terechtkomen.
in de standaard InSite-pagina’s voor Plaatsing en Prijsafspraak zijn de pagina-onderdelen Prijsafspraakregels aanmaken plaatsing en Medewerkers Flex Massaplaatsing weergave (als dit van toepassing is) vervangen door nieuwe. Deze nieuwe pagina-onderdelen zijn bovenaan toegevoegd. Pas jouw pagina’s aan. Het gaat dan minimaal om de pagina’s voor aanmaken, beoordelen en aanpassen bij beoordelen.
De controle op de tellingen bij twee velden is gewijzigd. Daar mag nu alleen nog een waarde tussen 1 en 999 staan. Het gaat om de velden in de HRM instellingen (HRM / Beheer / Instellingen / tabblad Flex):
Als de waarden hier onder 1 of boven 999 liggen, volgt een foutmelding in het reserveringcorrectie- of automatisch uitdienstmeldenproces.
Voor Flex geldt: het veld Totaal kosten bevat het totaal van het loonbedrag van de kosten.
Voor Flex met de activering Inkoop/ZZP geldt: In het veld Totaal kosten telt Profit alleen de regels van het type Kosten op. In het veld Totaal inkoopkosten telt Profit alle regels, zowel van het type kosten als van werksoorten, bij elkaar op.
De pagina Flex medewerkers portaal is niet langer gekoppeld aan de functionaliteit InSite, maar alleen aan Manager self service/raadplegen.
De pagina’s Flex Back Office, Flex Inkoop en Flex relatiebeheer zijn niet langer gekoppeld aan de functionaliteit InSite, maar alleen aan Verkooprelaties beheren. Deze pagina’s vallen onder het type pagina Verkooprelatie. Dit type pagina moet dan ook geactiveerd zijn in de instellingen van de Site.
In Profit 6 kun je aparte instellingen maken voor rapporten en berichtsjablonen voor factuurvoorstellen. Dit geldt zowel voor voorstellen vanuit termijnen als voor handmatige projectfactuurvoorstellen. Voorheen had je maar één instelling voor beide soorten in het veld Factuurvoorstel. Bij de overgang naar Profit 6 worden de nieuwe velden automatisch gevuld met de waarde die eerder in Profit 5 in het veld Factuurvoorstel stond.
Wil je verschillende rapporten of berichtsjablonen gebruiken voor Termijnfactuurvoorstellen en Projectfactuurvoorstellen? Pas dit dan aan in het verkooprelatieprofiel, op het tabblad Rapport factuur en Berichtsjabloon factuur. Hierop vind je de nieuwe velden Termijnfactuurvoorstel en Projectfactuurvoorstel.
Gebruik je inkoopoffertes? Raadpleeg dan de punten bij Ordermanagement hierboven.