Dit moet je weten als je gaat testen

4 praktijktips voor meer grip op het testproces

AFAS ondersteunt primaire processen en die moeten altijd doorgaan. Dat betekent automatisch dat onze software vlekkeloos moet werken. Een goede inrichting is hierbij de eerste stap. Toch is dat niet alles. Om zeker te weten dat een inrichting, nieuwe versie of extra functionaliteit goed werkt, is zorgvuldig testen een absolute noodzaak! Dat klinkt logisch en eenvoudig, maar in de praktijk zijn er heel wat dingen waar je op moet letten. We geven je graag praktische tips.

Ga voor een dekking van 80%

Tip #1 - Casper
“Zorg voor minimale 80% dekking en staar je niet blind op het testen van subtropische testgevallen.”

Omdat wij willen dat onze software goed functioneert, testen we alles uitgebreid voor we een nieuwe versie uitleveren. En dat geldt ook voor bugfixes of nieuwe functionaliteit. AFAS Test & Quality medewerker, Casper te Winkel, ontwikkelt testsets en scenario’s om zeker te weten dat alles ook echt draait met de nieuwe software. Elke avond draaien we bij AFAS meer dan 500 geautomatiseerde regressietestsets, hiermee waarborgen we de kwaliteit van het product. Daarbij is het wel zaak om de essentie in het oog te houden. En bij het ontwerpen en maken van deze testsets is het van wezenlijk belang om te weten hoe je klanten met de software werken. Als je een koffiekopje test, wil je dat het waterdicht is en dat het kopje niet te heet wordt. Voor normaal gebruik heeft het geen zin om het kopje op de Noordpool met -40° Celsius te testen. Dan schiet je het doel voorbij. Dit geldt ook voor onze software.

Op weg naar een snelle acceptatie

Tip #2 – Milo 
“Zorg dat je op tijd een plan hebt om een nieuwe versie van de software te accepteren. Breng je cruciale processen in kaart en zorg ervoor dat je ruim voor de overgang naar een nieuwe versie, deze processen helemaal doortest in de acceptatie-omgeving. Op deze manier weet je zeker dat na de overgang van een nieuwe versie, de applicatie blijft draaien zoals je wilt.”

Als we zeker weten dat de nieuwe software draait, is het tijd om te testen of processen (zoals het incidentproces) nog doorlopen. En om te checken of alle partnerkoppelingen werken. Milo van Rees is AFAS Procesmanager en verantwoordelijk voor het accepteren van de nieuwe versies van Profit bij AFAS. Hij benadrukt het belang van een goede en tijdige voorbereiding.

Meer draagvlak creëren

Tip #3 – Tim 
“Testen is niet alleen functioneel belangrijk, maar het geeft je ook een terugkoppeling over de manier waarop gebruikers wel of niet succesvol met de software kunnen werken. Een succesvolle testsessie levert feedback op voor functionaliteit, usability en logica. Een testsessie die niet is voorbereid, levert daarentegen juist frustratie op en dit gaat ten koste van het draagvlak binnen de organisatie.” 

Alle testinspanningen van AFAS betekenen niet dat je nieuwe software blindelings kunt implementeren. Hoewel we standaardsoftware leveren, verschillen de processen per organisatie. Daarom is het zaak dat je een nieuwe versie ook zelf test om te checken of alles functioneert. In de praktijk heeft testen echter niet altijd prioriteit. Iedereen is druk en het idee is dat AFAS is toch wel goed ingericht is. Dan zal een update wel goed gaan, toch? Helaas werkt het zo niet. Het belang van een goed testplan, en de consequenties bij het ontbreken hiervan, komen iedere implementatie en optimalisatie weer naar voren. Vaak wordt de focus gelegd op het voltooien van de functionele inrichting, maar onvoldoende op het testen hiervan. Dit is minstens net zo belangrijk, onderstreept Senior Consultant, Tim van Bladeren.

Rust en controle

Tip #4 – Robin 
“De focus ligt op het meegeven van de juiste inzichten en wat er allemaal nodig is om te starten met testen. Het is meer dan alleen een testscript doorlopen en bevindingen noteren. Het doel is acceptatie binnen de organisatie, maar ook opleiding en de juiste communicatie richting de eindgebruikers is belangrijk. Het op tijd starten en vooral inplannen van de testwerkzaamheden richting de eindgebruikers levert rust en controle op richting livegang en eindgebruikers. Uiteindelijk blijft testen altijd een doorlopend proces, ook na livegang, waar je vanaf dag één de juiste prioriteit maar ook een standaard proces aan moet geven!”

Er zijn, na een implementatie of optimalisatie, meerdere medewerkers die de software gebruiken. Hierdoor is het belangrijk om eindgebruikers bij het testen te betrekken. Zij doorlopen en accepteren de inrichting die gerealiseerd is door de projectorganisatie. Zijn de processen logisch ingericht en zijn er geen belangrijke zaken vergeten? Zijn de doelstellingen van het project gerealiseerd? Vergeet niet dat je de eindgebruikers voorafgaand aan een testsessie de juiste informatie moet overhandigen om een succesvolle testdag te hebben. Hoe? Geef vooraf een duidelijke kick-off met de doelstellingen en jouw verwachtingen van de eindgebruikers. Schets ook de kaders. Wanneer is iets een bevinding en wanneer niet? Welke testmatrix wordt gebruikt tijdens het oppakken en prioriteren van de bevindingen? Iedere eindgebruiker heeft een eigen mening, maar je wilt bevindingen ontvangen op de realisatie van de processen, niet op hoe iemand het graag ingericht wil zien. Zo voorkom je onrust tijdens de acceptatiefase door bevindingen die dan nog naar boven komen. In de praktijk krijgt dit niet altijd de juiste aandacht, merkt Consultancymanager Robin Visscher.

Grip op het testproces

Het is duidelijk dat testen geen kwestie is van ‘vinkjes zetten’. Omdat software het functioneren van de gehele organisatie beïnvloedt, is uitgebreid testen en de organisatie hierin mee nemen een must. Dat is onmogelijk zonder een goede testorganisatie. Het is noodzakelijk om de regie te behouden over het complete proces, van functionele testen, gebruikersacceptatietesten en andere randvoorwaarden voor een succesvolle testsessie. Pas dan weet je zeker dat de software ook blijft doen wat hij moet doen en dat iedereen prettig met AFAS kan werken.

#Hoedan

Wil je alles weten over slim en effectief testen? Schrijf je dan in voor het seminar Testen; #Hoedan. Hierin nemen we je vanuit de praktijk mee in de do’s en dont’s van het testen van onze software.