Flexbranche volop in beweging

Vanaf 2026 verandert flexwerk ingrijpend
In januari treedt de nieuwe CAO voor Uitzendkrachten in werking en dan moet het arbeidsvoorwaardenpakket van uitzendkrachten tenminste gelijkwaardig zijn aan dat van de medewerkers bij de inlener. Een logische ontwikkeling, maar in de praktijk allesbehalve eenvoudig. Want wat is eigenlijk ‘tenminste gelijkwaardig’? Moet je als uitzender of detacheerder echt alles overnemen, of is ‘ongeveer gelijk’ ook goed genoeg? 

 

De nieuwe CAO voor Uitzendkrachten roept veel vraagtekens op. Bij jou als uitzender of detacheerder maar ook bij ons als softwareleverancier. We hebben nog niet op alles een antwoord, maar via deze pagina houden we je zo goed mogelijk op de hoogte van de ontwikkelingen. We werken de informatie regelmatig bij. Deel hem met je collega's! Zo zorgen we er samen voor dat onze kennis continu up-to-date is. 

 

Wat is ‘ten minste gelijkwaardig belonen’?

De grootste uitdaging voor velen: wat betekent ‘gelijkwaardig’ precies? En hoe pas je dit in de praktijk toe? Waar je voorheen uit de voeten kon met de vaste elementen vanuit de inlenersbeloning, moet je nu het complete arbeidsvoorwaardenpakket van de inlener uitvragen. Denk aan:

  • Toeslagen
  • Pensioenregelingen
  • Bonussen
  • Keuzebudget
  • Verlofdagen
  • Studie- en opleidingsmogelijkheden

Het achterhalen van deze informatie is vaak niet eenvoudig. In de praktijk zien we dat je als uitlener met meerdere collega’s moet schakelen om alles compleet te krijgen. Start met het uitvragen van de gegevens en verwerk ze daarna in de software

Geen magische knop

We volgen de ontwikkelingen op de voet en blijven in gesprek met onze klanten. Ons doel: uitleners zo goed mogelijk ondersteunen in deze nieuwe situatie. Een magische knop is er niet, maar we kunnen nu al veel voor je betekenen.

We kennen de processen en beschikken over diepgaande kennis van cao’s en arbeidsvoorwaarden. Onze kennis en ervaring zetten we nu actief in om flexorganisaties te ondersteunen bij deze nieuwe realiteit. Veel cao’s en regelingen zijn al verwerkt in onze software, zoals verlofdagen, pensioenopbouw, eindejaarsuitkering en natuurlijk het juiste uurloon. 

Samenwerking

We zijn actief bezig met het versterken van de samenwerking tussen uitzender en inlener. 

Gegevensuitwisseling

Eind augustus verwachten we het SETU digitaal uitvraag formulier. In combinatie met de SETU standaard hopen we het uitwisselen van arbeidsvoorwaarden te vergemakkelijken. 

In contact

We staan in nauw contact met branche- en marktpartijen voor de laatste ontwikkelingen. Recent hebben we een groep klanten bij ons op kantoor ontvangen om hierover in gesprek te zijn.

Functionele ontwikkelingen

1. Uitbreiding Profit CAO en Beta testen

Om de uitgevraagde inlenersbeloning te vertalen en vast te leggen in prijs- en loonafspraken, breiden we de Profit CAO voor Uitzendkrachten uit. Nieuwe looncomponenten en parameters maken het mogelijk om te voldoen aan een (ten minste) gelijkwaardige beloning. De volgende elementen worden minimaal toegevoegd: 

  • Verlof - het wordt mogelijk gemaakt om het verlof uit de inlenersbeloning te reserveren. Dit kan bestaan uit een door de inlener opgegeven percentage of een aantal verlofdagen, vermenigvuldigd met de door de cao bepaalde factor van 0,385 per dag. 
  • Vakantietoeslag - de reservering van vakantietoeslag wordt uitgebreid met mogelijkheden die we nu al kennen in de eindejaarsuitkering: een minimum bedrag, een afwijkende grondslag en een afwijkend percentage (rekening houdend met de overgangsregeling van 6 maanden). We onderzoeken of we de complexiteit van de methodiek 'grondslag deze periode' uit sommige cao's (denk aan beroepsgoederenvervoer, metalektro en banken) kunnen gaan ondersteunen. 
  • Pensioencompensatie - we ondersteunen sowieso de 'pragmatische methode' voor de pensioencompensatie (verschil in werkgeversbijdrage over de StiPP grondslag). Andere (preciezere) methoden worden per pensioenregeling beoordeeld. Zogenaamde primoregelingen met eventueel loon uit voorgaand jaar zijn naar verwachting niet correct te compenseren.

Volledig gelijke arbeidsvoorwaarden zijn praktisch niet altijd haalbaar. Dat zal tot gevolg hebben dat uitleners afwegingen moeten maken. Voor nu zien we dat uitzenders over het algemeen het arbeidsvoorwaardenpakket voor zo'n 90 à 95% gelijk trekken met dat van de inlener. Maar bij detacheerders zien we een benadering waarbij ze streven naar een zo uniform mogelijk pakket voor ál hun medewerkers en zoeken vanuit daar naar een 'gelijkwaardige' vertaling. Het eindresultaat lijkt op elkaar, maar de invulling hiervan verschilt met elkaar. 

Naast deze elementen richten we ons op:  

  • IKB - bij individuele keuzebudgetten gaat het om de volgende zaken: 
    • Opbouw - in de basis zijn de grote elementen van keuzebudgetten de vakantietoeslag en eindejaarsuitkering. Een denkrichting voor mogelijke ondersteuning hierin is een nieuwe type reservering voor IKB. 
    • Flexibiliteit - het is nu al mogelijk om de reservering(en) periodiek en/of tussentijds uit te betalen. Een aparte vorm van flexibiliteit is het kopen en verkopen van verlof. Een onderdeel binnen IKB waarvan de verwachting is dat dit door uitzendkrachten beperkt gebruikt zal worden.  
    • Uitruilen van loon - dit is een populaire besteding bij keuzemodellen: het verlagen van het brutoloon ten gunste van onbelaste vergoedingen zoals: een fiets, sportabonnement, onbelaste reiskosten, vakbondscontributie. Hierbij is het van groot belang dat aan de voorwaarden wordt voldaan:
      • Je mag niet onder het minimumloon duiken;
      • Er moet sprake zijn van zogenaamde realiteitswaarde (uitruil van loon verlaagt in beginsel het uurloon en de grondslagen voor reserveringen)
      • De medewerker moet (goed geïnformeerd) tekenen voor akkoord op de verlaging van pensioen, loon voor uitkeringen en de grondslag voor reserveringen. 
  • Duurzame inzetbaarheid - duurzame inzetbaarheid kan bestaan uit zaken als
    • Generatiepact of zogenoemde 80-90-100 regelingen. De doelgroep zal klein zijn, maar de regelingen kunnen wel voor gaan komen vanaf 2026. 
    • Budgetten zoals loopbaanbudget, opleidingsbudget etc. 
  • Overig - op dit moment is er nog veel onduidelijkheid over het waarderen en compenseren van andere (nieuwe) elementen van de inlenersbeloning. Denk aan WIA-excedent verzekering: zijn er veel uitzendkrachten met een WIA excedent? Is het voldoende om een (klein) percentage als toeslag te compenseren? Of moet je als uitzender gelijkwaardige dekking bieden? Als er meer duidelijkheid is over het vraagstuk 'waarderen en (gelijkwaardig) compenseren' van dergelijke elementen uit de inlenersbeloning, dan verwachten we hier specifieke looninrichting voor uit te leveren. Hierbij valt ook te denken aan een algemene compensatie onder de noemer 'Extra toeslag per uur´ waarbij de onderbouwing van het extra percentage of bedrag voortvloeit uit de uitgevraagde inlenersbeloning. 

Bèta testen 

Eind september verwachten wij de eerste versie van deze Profit CAO beschikbaar te stellen in de Accept- of Testomgeving van AFAS Online (Bèta-update cao). Tijdens de bèta-periode ontvangen wij graag testbevindingen via de wensenlijst, zodat we samen zorgen voor een volledig gereed proces voor gelijkwaardige verloning in 2026. 

2. SETU bericht voor Inlenersbeloning

Voor een correcte toepassing van de ten minste gelijkwaardige beloning is de uitvraag bij inleners essentieel. Samen met je inleners zal de vraag "Hoe worden jullie eigen medewerkers verloond in de functies die jullie ook inlenen?" ingevuld moeten worden. Om dit te ondersteunen is het SETU Inlenersbeloning (Inquiry Pay Equity) bericht ontwikkeld en wordt eind augustus een digitaal webformulier beschikbaar gesteld. 

Met Profit 7 introduceren wij de eerste fase van functionaliteit die hierop aanhaakt. De start hiervan zal een nieuwe workflow zijn om het proces van uitvraag te starten. 

  • Start een uitvraag via InSite of ontvang via een UpdateConnector de uitvraag vanuit één van de ABU en NBBU erkende cao-specialisten (Standaard uitvraag | Wijzerbelonen).
  • Laat de inlener gegevens invullen of eventueel via OutSite.
  • Controleer en vul de uitvraag aan via InSite. 

Gezien de ontwikkelingen en onduidelijkheden op dit moment zal dit proces waarschijnlijk gefaseerd uitgebreid worden met mogelijkheden. Zo zal de software de aangeleverde gegevens bijvoorbeeld niet automatisch vertalen naar itemsets, prijsafspraken of looncomponentinstellingen. Dit komt doordat de gestandaardiseerde uitvraag nog niet uitgekristalliseerd is en omdat interpretatie per organisatie verschilt. Een automatische vertaling sluiten we in de toekomst niet uit. 

3. Content voor SETU Inlenersbeloning

Met de uitvraag van de inlenersbeloning komt er meer druk te liggen bij inleners om arbeidsvoorwaarden tot in detail inzichtelijk te maken inclusief IKB, duurzaamheidsbudget en pensioenregeling.

Om dit proces te versnellen willen we, op basis van onze cao-kennis, in de toekomst vooraf data vullen in het uitvraagformulier. Verwachting is dat deze contentondersteuning niet in Profit 7 beschikbaar is, maar in een latere versie wordt uitgerold.

Veelgestelde vragen

Wat is ‘gelijkwaardig belonen’? 

Vanaf 2026 krijgen uitzendkrachten recht op een arbeidsvoorwaardenpakket dat net zo goed is als dat van vaste medewerkers. Niet alleen het uurloon dus, maar ook toeslagen, pensioen, bonussen, reiskosten, verlofdagen en opleidingsmogelijkheden. Kijk voor meer informatie o.a. ook op de website van de ABU en NBBU. 

Wat betekent dit voor mij als uitzender of inlener?

Je moet precies weten hoe vaste medewerkers bij je inlener beloond worden. En ja, dat vraagt om meer informatie, meer afstemming én een goede samenwerking.

Wat is dat SETU Inlenersbeloning?

Dat is een nieuwe standaard om gestructureerd de inlenersbeloning op te vragen. Klinkt technisch, maar in de praktijk is het gewoon een handige manier om snel de juiste info boven water te krijgen.

Wat kan ik nu al doen?

  • Praat met je inleners over hoe zij hun mensen belonen.
  • Check welke cao’s en regelingen bij jullie spelen.
  • Kijk of je processen en systemen klaar zijn voor extra gegevens.

Hoe helpt AFAS hierbij? 

We zetten onze uitgebreide cao-kennis in om het uitvraagproces makkelijker te maken. En als je bijvoorbeeld de Horeca-cao kiest, vullen wij straks alvast een deel van de gegevens voor je in. Scheelt tijd én verkleint de kans op fouten.

Hoe blijf ik op de hoogte?

Simpel: houd deze themapagina in de gaten. Zodra er nieuws is, zetten we het hier neer. En deel ’m vooral met je collega’s, dan is iedereen op de hoogte.