Nieuw in Profit 6

Financieel

Optimalisatie Vorderingen

We hebben de aanmaningen en debiteurenbewaking verbeterd. Dit zijn de belangrijkste vernieuwingen:

  • Het is vanaf nu mogelijk om aanmaningen van dezelfde debiteur te splitsen per aanmaningsregel of per factuur.
  • Je kunt nu per grootboekrekening een andere aanmaningsset instellen. Profit vult deze automatisch in bij de factuur en splitst de facturen automatisch per aanmaningsset of per aanmaningsregel of per factuur (als je dit zo hebt ingericht).
  • Profit kan nu verschillende soorten incassokosten automatisch berekenen bij het definitief maken van de aanmaning en automatisch boeken bij het afboeken van een betaling. Er zijn 4 typen incassokosten:  Wettelijke incassokosten, Kosten publiekrechtelijke vordering (Aanmaning), Kosten publiekrechtelijke vordering (Dwangbevel) of Bestuursrechtelijke vordering. De laatste 3 zijn specifiek voor overheidsorganisaties.
  • We hebben een nieuw type dossieritem toegevoegd: Debiteurenbewaking. Hiermee houd je vorderingen nóg beter in de gaten. Je krijgt een signaal om de workflow Debiteurenbewaking te starten. Op de InSite-pagina zie je nu ook de factuur (PDF), aanmaningen, overige openstaande posten, te betalen rente en te betalen incassokosten. Tijdens deze workflow pas je eenvoudig de betalingsvoorwaarden, betalingstermijnen of terugbeldatum aan. Profit handelt de workflow automatisch af, zodra de debiteur heeft betaald.

Meer over deze functionaliteit

Investeringsprojecten

Vanaf nu kun je in Profit investeringsprojecten vastleggen. Investeringsprojecten helpen je om de aanschaf van vaste activa met meerdere inkoopfacturen efficiënt te beheren. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van bouwprojecten en andere grote investeringen die over meerdere facturen verdeeld zijn. Met deze nieuwe functionaliteit kun je deze inkoopfacturen op één project boeken en deze vervolgens activeren als vaste activa. Zo krijg je betere controle over je investeringskosten, heb je minder handmatige memoriaalboekingen en een geautomatiseerde koppeling tussen projecten en vaste activa.

Profit houdt automatisch bij welke bedragen geboekt zijn en welke nog geactiveerd moeten worden. Je projectadministratie sluit hierdoor perfect aan op je financiële administratie. En in InSite heb je ook volledig inzicht. Zo houd je grip op je investeringen!

Meer over deze functionaliteit

E-mailadres per administratie en verbetering herkenning e-facturen

Tot nu toe kon je maar één mailbox per omgeving inrichten voor e-facturen. Vanaf Profit 6 heb je de mogelijkheid om uit meerdere mailboxen e-mailberichten te halen. Je kunt een mailbox koppelen per administratie of voor alle administraties. In het communicatieprofiel voor e-facturen kun je meerdere communicatieprofielregels toevoegen. Dit zorgt ervoor dat e-facturen direct in de juiste administratie terechtkomen. Ook is de UpdateConnector voor e-facturen aangepast voor een betere herkenning van e-facturen.

Ondersteuning nieuw SEPA XML formaat betaal- en incassobestanden

Vanaf 22 november 2025 is het verplicht om je betaal- en incassobestanden in SEPA XML versie 2019 aan te leveren bij de banken. Profit ondersteunt nu dit nieuwe formaat. De nieuwe SEPA XML versie 2019 komt voort uit Europese regelgeving en verdere standaardisering van het betalingsverkeer. 

Belangrijkste wijziging: adresgegevens van debiteuren en crediteuren moeten gestructureerd worden aangeleverd in het SEPA-bestand (XML). Dit betekent dat adresgegevens worden uitgesplitst in Straatnaam, Huisnummer, Postcode, Woonplaats en Land. Deze gegevens werden voorheen in maximaal 2 regels aangeleverd.

Met de overgang naar Profit 6 worden alle Nederlandse en Belgische bankrekeningen automatisch ingesteld op de nieuwe SEPA XML versie 2019. Dit betekent dat wanneer je een nieuwe betaal-, incasso-, terugbetaal- of salarisbetaling doet, je direct gebruikmaakt van deze nieuwe versie. Voor bankrekeningen in andere landen blijft de instelling standaard op versie 2009, omdat niet alle buitenlandse banken het nieuwe formaat ondersteunen. Deze instelling kun je eenvoudig wijzigen indien nodig.

Meer over deze functionaliteit

E-facturatie via Peppol

Peppol is een zakelijk netwerk voor het uitwisselen van elektronische documenten, zoals e-facturen. Hiermee kun je veiliger, sneller en eenvoudiger e-facturen versturen en ontvangen. Dit netwerk wordt steeds meer de standaard voor e-facturatie. In sommige landen is het al verplicht voor facturatie aan de overheid. Vanaf 2026 moet je in België voor alle zakelijke transacties (B2B) e-facturen via Peppol versturen. Nederland volgt waarschijnlijk in 2027. 

Bij AFAS werken we aan een volledige integratie met het Peppol-netwerk. Hiermee kun je e-facturen direct versturen en ontvangen via Peppol, zonder dat je extra software nodig hebt. De komende tijd gaan we gefaseerd pilot draaien met een door ons geselecteerde groep aan klanten. Vanaf Profit 7 komt deze functionaliteit voor alle klanten beschikbaar. 

Het is in Profit al mogelijk om e-facturen te versturen en ontvangen over het Peppol-netwerk via het platform eConnect. Klanten die gebruik maken van eConnect kunnen overstappen naar de Peppol-integratie van AFAS. Je kunt uiteraard ook gebruik blijven maken van eConnect. 

Meer over deze functionaliteit

Meer mooie functionaliteit

  • UpdateConnector E-facturen (FiElectronicInvoicePurchase) 
    Je kunt nu ook een losse PDF importeren via de UpdateConnector E-facturen, zonder dat er een UBL-factuur bij zit. Via de UpdateConnector stuur je de PDF in, waarna Scan & Herken (Scanbox) deze oppakt en verwerkt als je de activering aan hebt staan.
    Daarnaast hebben we het veld Administratie (UnId) aan de UpdateConnector toegevoegd. Hiermee is het mogelijk om een administratienummer op te geven waarin de e-factuur wordt ingelezen, zodat de PDF en/of UBL direct in die administratie wordt gezet, tenzij de administratie in de UBL staat.
     
  • Contractbeheer Financieel - Contractwaarde obv factuurwaarde optimalisatie
    Vanaf nu ondersteunt Profit bij de methode Contractwaarde obv factuurwaarde een cyclus facturering per jaar, kwartaal en halfjaar naast de bestaande mogelijkheid van maand en per 4 weken.
     
  • SBI codes - geactualiseerd naar SBI 2025
    In Profit zijn de SBI-codes uitgebreid met de SBI-codes van 2025. De actuele SBI-codes van 2025 zijn toegevoegd. De SBI wordt ongeveer eens in de vijftien jaar bijgewerkt. In de eerste helft van september 2025 past de KvK de SBI-codes in het Handelsregister aan.

Voor de overgang van de huidige indeling naar de nieuwe indeling van 2025 zijn 2 nieuwe velden toegevoegd: SBI-Hoofdsectie 2025 code en SBI-Hoofdsectie 2025 omschrijving. De weergave van SBI-codes toont ook de nieuwe hoofdsectiecodes en hun omschrijvingen.

  • Ophalen transacties met API-bankkoppelingen
    Je kunt nu met de actie Ophalen transactie bij Financieel / Boeken / Bankafschrift voor alle nieuwe bankkoppelingen (API-koppelingen) de actuele transacties ophalen. Deze actieknop is alleen zichtbaar als het communicatieprofiel van de bankkoppeling gedeblokkeerd is.
     
  • Vaste activa - inhaalafschrijvingen
    Als je een actief journaliseert met een afschrijvingstermijn in bijvoorbeeld januari, maar de financiële periode januari is al geblokkeerd, dan wordt deze nu in de eerstvolgende niet geblokkeerde periode geboekt.
     
  • Openstaande posten - Wijzig journaalpost
    Vanaf deze Profit-versie kun je direct de actie Wijzig journaalpost openen vanuit de weergave Openstaande posten, zonder eerst naar Eigenschappen factuur te gaan. Dit versnelt het verwerkingsproces aanzienlijk en bespaart tijd, vooral bij frequente aanpassingen. Als er meerdere journaalposten zijn gekoppeld, krijg je een melding; is er slechts één post gekoppeld, dan ga je daar direct heen.