SLA AFAS PROFIT - Hoofdstuk 4: Beëindiging abonnement

4   Beëindiging abonnement

Bij het beëindigen van het abonnement is het voor ons belangrijk dat de relatie behouden blijft. We streven er altijd naar om naar tevredenheid van beide partijen afscheid te nemen. Het is gebruikelijk dit proces in een exit-strategie te beschrijven. Hieronder hebben we onze exit-strategie op hoofdlijnen weergegeven. We verlenen hierbij volledige medewerking bij afloop of beëindiging van het abonnement en de overstap naar een andere leverancier. Wij ondersteunen een volledige overstap naar een soortgelijke ICT-prestatie,  een beperkte voortzetting, een overdracht of een verlengd gebruik. Ingevoerde data en in jullie omgeving gegenereerde data blijft jullie eigendom.

Het stopzetten van de licentie kan per de volgende factuurperiode of per opgegeven datum. Dit kan voor het eerst na één jaar volledige facturatie of na afloop van de initiële periode als deze is overeengekomen.

Het stopzetten dient uiterlijk 3 werkdagen voor de nieuwe factuurperiode te gebeuren. Na beëindiging van de overeenkomst is er geen toegang meer tot de software en de bijbehorende data. We archiveren de volledige productieomgeving 1 jaar. Na 1 jaar verwijderen we de omgeving definitief, inclusief alle data en inrichting. Op verzoek kunnen we de omgeving ook eerder verwijderen. De omgeving, inclusief alle data en inrichting, blijft echter volledig beschikbaar als je het abonnement met een aangepaste licentie voortzet.

In onderstaande tabel is toegelicht welke mogelijkheden er verder nog zijn naast het beëindigen van de licentie.


We adviseren bij een eventuele exit de volgende  stappen te doorlopen:

  • Opstellen draaiboek: inventarisatie wensen en mogelijkheden, opstellen van de technische documentatie, bepalen over te dragen data en het maken van de keuze voor beëindiging abonnement of een aangepaste licentie. Alle activiteiten zijn in het draaiboek beschreven, inclusief de rollen en verantwoordelijkheden. Het opstellen van het draaiboek is hierbij jullie verantwoordelijkheid, omdat hier naast ons ook andere partijen bij betrokken zijn. Wij ondersteunen hierbij waar nodig.
  • Uitvoeren draaiboek: vervolgens is het zaak om de gegevens te exporteren. Het exporteren van de gegevens kun je zelfstandig uitvoeren en is in eerste instantie jullie verantwoordelijkheid. Is er ondersteuning gewenst bij het exporteren van de gegevens? Dan kan Customer Support kosteloos adviseren en begeleiden bij het gebruik van de exportfuncties. Desgewenst kan in complexere gevallen Servicemanagement ondersteuning bieden. Hiervoor maken we vooraf een inschatting van de kosten.
  • Decharge: samen stemmen we af of het draaiboek volledig voltooid is en alle benodigde gegevens naar behoren door de nieuwe leverancier ontvangen zijn. Hiermee is de transitie afgerond.

Bekijk ook